måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Växande spelstudio släpper sitt åttonde spel

|  
|  

Den skånska spelstudion Frictional Games släpper sitt åttonde spel.
– Det börjar bli många spel nu, säger Frictional Games vd och medgrundare Thomas Grip.

Frictional Games grundades 2007 och har nischat in sig på skräckspel. Sedan 2015 har bolaget satsat på att vara en tvåprojektsstudio för att kunna hålla en jämn produktion och släppa ett spel vartannat år. Bolaget sysselsätter i dag 30 personer och 2021 landade omsättningen på drygt 30 miljoner kronor.

Skräckspelet “Amnesia: The Bunker” är ett förstapersonsspel som släpps till PC och tv-spelskonsoler i mars. Det blir första spelet från studion sedan “Amnesia rebirth” som kom 2020.

– Det här spelet är lite annorlunda så vi hoppas att det ska bli mer omspelningsbart, då man kan hitta nya delar av storyn beroende på hur du spelar, säger Thomas Grip.

Bolaget har ett kontor i Malmö där fem av bolagets medarbetare jobbar, resten sitter utspridda i Sverige och Europa.

– Vi stiger lite smått i omsättning för varje år. Det här året kommer att bli lite svagare då vi inte har haft något spelsläpp. Men det som är intressant är att spelet Amnesia, som vi släppte för tolv år sedan, fortfarande säljer bra. Vi har en hög respons på våra spel, de brukar komma med på topplistor, säger Thomas Grip.

Mette Carlbom

Den skånska spelstudion Frictional Games släpper sitt åttonde spel. – Det börjar bli många spel nu, säger Frictional Games vd […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.


  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Oviss framtid för Massive

    Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.

  • Nytt intag till Malmös spel-accelerator

    Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Malmöstudio får flygande start

    Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.

  • Sharkmob avbryter i London – personalen uppsagd

    Malmö-speljätten Sharkmob har i det tysta avbrutit utvecklingen av en storsatsning kring ett så kallat AAA-spel och sagt upp personal vid en påkostad prestigestudio i London.