måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Kalkylen gick inte ihop för mattespelet

Lundabolaget Akribian, som utvecklat matematikspelet Count on Me, har gått i konkurs efter att ha misslyckats med att skapa intäkter och finansiera verksamheten. Just nu pågår en budgivning om spelet och de immateriella rättigheterna. 

– I normalfallet när en startup går i konkurs finns det inte så mycket av värde kvar i bolaget, det brukar vara några skrivbord och datorer. Här har man en färdig produkt som man har lagt flera miljoner på att utveckla, Min förhoppning är att appen ska leva vidare, säger konkursförvaltaren Jimmy Pilo från Ackordscentralen Syd. 

Rapidus har vid upprepade tillfällen sökt Akribians grundare, Martin Hassler Hallstedt och Henrik Rosvall, för en kommentar. 

– Jag har inget att säga, svarar Martin Hassler Hallstedt och lägger på luren. 

Akribians största fordringsägare är Almi Företagspartner. Andra som gjort förluster är privata investerare som totalt satsat över 50 miljoner i appen, inkluderat pengar som gick till forskningen som låg till grund för bolaget. 

– Den här appen har varit gratis att ladda ner och kopplad till någon typ av abonnemang, riktad direkt till föräldrar till lågstadiebarn. Jag är ingen expert på hur man tjänar pengar på appar, men här verkar problemet ha varit just det. Om jag förstår det rätt så försökte man med en ny emissionsrunda i somras, men där sa ägarna stopp, säger Jimmy Pilo. 

En av delägarna som satsat kapital i Akribian, som tidigare hette Scientific EdTech, är Nordic Game Ventures. 

– Det är väldigt svårt att lyckas med lärospel, även om man har en överlägsen produkt som Akribian hade. Man måste ta rätt väg till marknaden och ha en balans mellan utveckling och försäljning. Vi skrek i högan sky att bolaget fort behövde ändra inriktning, men de uppfyllde inte våra tydliga önskemål. Därför valde vi att inte gå med i fler investeringsrundor. Vi är väldigt ledsna för att detta högt begåvade team inte lyckades denna gång, säger Nordic Games grundare Erik Robertson. 

Emiliano Strauss

Lundabolaget Akribian, som utvecklat matematikspelet Count on Me, har gått i konkurs efter att ha misslyckats med att skapa intäkter […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.


  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Oviss framtid för Massive

    Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.

  • Nytt intag till Malmös spel-accelerator

    Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Malmöstudio får flygande start

    Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.

  • Sharkmob avbryter i London – personalen uppsagd

    Malmö-speljätten Sharkmob har i det tysta avbrutit utvecklingen av en storsatsning kring ett så kallat AAA-spel och sagt upp personal vid en påkostad prestigestudio i London.