fredag 22 november 2024

inloggad som

Lundastudenter lanserar svensk seltzer

|  
|  

En kolsyrad alkoholhaltig dryck som ska utmana öl och cider har nyligen lanserats i Skåne. Bakom den skånska drycken, som marknadsförs som en hard seltzer, står fyra Lundastudenter som parallellt med sin studier driver bolaget Sellow Seltzer.

– Vårt första mål är att få ett starkt fotfäste i Skåne. Vi vill vara lokala och just nu satsar vi på restauranger i Lund. Vår vision på sikt är att bli den största hard seltzern i Sverige, säger Sellow Seltzers vd Felix Kruse.

Sellow Seltzer är ett av fem studentbolag som är med i Venture Labs elevatorprogram under våren. Idén att skapa en dryck som bygger på smaksatt, kolsyrat vatten och etanol föddes för två år sedan, berättar Felix Kruse.

– De drycker som fanns på Systembolaget påminde om lättcider och hade missat grunden till vad som är en hard seltzer. Vår tanke var att ta fram an avskalad produkt som är gjord på en etanolbas, kolsyrat vatten och en smaktillsättning, liknande den som finns i USA men anpassad till den svenska marknaden, säger han.

Drycken kommer från USA, men enligt Felix Kruse börjar den få fotfäste i Sverige. I höstas lanserades Sellow Seltzer sin första produkt, Sellow Raspberry, tillsammans med Limhamns Bryggeri. Den säljs i dag som beställningsvara på ett antal Systembolag i Skåne. Sellow Seltzer består av fyra personer som i dag driver bolaget vid sidan om studierna. Verksamheten är än så länge självfinansierad.

– Vi har fått väldigt bra respons på vår produkt. Än så länge har vi en ganska begränsad produktionsvolym, men vi tittar på att ta in investerare, säger Felix Kruse.

Sara Nkwe Assarsson

En kolsyrad alkoholhaltig dryck som ska utmana öl och cider har nyligen lanserats i Skåne. Bakom den skånska drycken, som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.