En kolsyrad alkoholhaltig dryck som ska utmana öl och cider har nyligen lanserats i Skåne. Bakom den skånska drycken, som marknadsförs som en hard seltzer, står fyra Lundastudenter som parallellt med sin studier driver bolaget Sellow Seltzer.
– Vårt första mål är att få ett starkt fotfäste i Skåne. Vi vill vara lokala och just nu satsar vi på restauranger i Lund. Vår vision på sikt är att bli den största hard seltzern i Sverige, säger Sellow Seltzers vd Felix Kruse.
Sellow Seltzer är ett av fem studentbolag som är med i Venture Labs elevatorprogram under våren. Idén att skapa en dryck som bygger på smaksatt, kolsyrat vatten och etanol föddes för två år sedan, berättar Felix Kruse.
– De drycker som fanns på Systembolaget påminde om lättcider och hade missat grunden till vad som är en hard seltzer. Vår tanke var att ta fram an avskalad produkt som är gjord på en etanolbas, kolsyrat vatten och en smaktillsättning, liknande den som finns i USA men anpassad till den svenska marknaden, säger han.
Drycken kommer från USA, men enligt Felix Kruse börjar den få fotfäste i Sverige. I höstas lanserades Sellow Seltzer sin första produkt, Sellow Raspberry, tillsammans med Limhamns Bryggeri. Den säljs i dag som beställningsvara på ett antal Systembolag i Skåne. Sellow Seltzer består av fyra personer som i dag driver bolaget vid sidan om studierna. Verksamheten är än så länge självfinansierad.
– Vi har fått väldigt bra respons på vår produkt. Än så länge har vi en ganska begränsad produktionsvolym, men vi tittar på att ta in investerare, säger Felix Kruse.
Sara Nkwe Assarsson