Jan Wifstrand behåller en minoritetsandel i företaget och sitter kvar i styrelsen. Han kommer även att fortsätta jobba med Rapidus evenemang som snart återlanseras igen.
– Jag ska bistå de nya ägarna med vad de önskar. Och jag vill ju följa upp att Rapidus får en stark utveckling.
Varför säljer du Rapidus?
– Jag har hållit på med detta i över 22 år, det är ganska länge. Det behövs en ny ägare för att ge både styrka och nya initiativ. Vi har kämpat hårt under pandemin, hållit ställningarna väl, så om vi vill satsa offensivt är det precis rätt läge.
Är det känslosamt att sälja efter så många år?
– Nej, faktiskt inte. Jag har tänkt på detta länge, men inte velat sälja till vem som helst. Rapidus varumärke måste vårdas, företaget är litet, men ändå uppfattas vi som stora och betydelsefulla.
Vad är hemligheten bakom Rapidus framgång?
– Att vi satsade på en affärsmodell från början som det tog minst tio år för andra större aktörer att förstå: Man ska ta betalt för innehåll och lämna annonserna till jättarna. När jag körde igång år 2000 var det många som idiotförklarade mig, men nu gör de likadant, nästan, och har ständiga problem med sina betalväggar. Vi går runt på bara medlemsavgifter, det är nära nog unikt. Och det beror på att innehållet håller hög kvalitet och är relevant för den som läser.
Text: Emiliano Strauss
Foto: Lars Dareberg