Det amerikanska affärskonsultföretaget Frost & Sullivan – med cirka 1.800 anställda på över 40 kontor i världen och en omsättning på cirka 180 miljoner dollar – korar Sensative till Europas mest innovativa IoT-bolag. För Lundabolaget innebär det “ovärderlig gratis marknadsföring”.
– De skickar ju ut nyheten till alla sina klienter och följare på sociala medier, så det kommer att ses av hundratusentals personer och företag. Utmärkelsen och statyetten är väl fina, men att de marknadsför oss så brett är stort för oss. De har bland annat 98 procent av världens 1000 största företag som kunder, säger Sensatives vd och medgrundare Mats Pettersson.
I Frost & Sullivans motivering understryks Sensatives framgångar och positiva kassaflöde under pandemin, vilket man ser som ett kvitto på att tekniken erbjuder mer värde än konkurrerande lösningar. Bolagets plattform Yggio – som kan koppla ihop IoT-produkter från olika tillverkare och system – och dess sensorer beskrivs som en “oslagbar IoT-duo”.
Tajmingen för Sensative är bra, för några veckor sedan tog IoT-bolaget in 2,8 miljoner euro för att accelerera försäljningen av Yggio och utvecklingen av nya sensorer. Bolaget rekryterar just nu säljare och projektledare som hjälpa det att rida på vågen från utmärkelsen, samtidigt som flera pågående upphandlingar och pilotprojekt snart kan gå vidare till fullskaliga projekt.
– Bara på LinkedIn har de 200.000 följare, det kommer att skapa ringar på vattnet. Samtidigt så kommer flera pilotprojekt, med väldigt högprofilerade kunder, snart att gå vidare till nästa fas. Det innebär att vi går från att testa i en av deras fastigheter till installera på hela beståndet på hundratals byggnader, säger marknadschef Fredrik Beckman.
Emiliano Strauss