måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mobilspel på väg från skånska indieutvecklaren

|  
|  

Spelutvecklaren Oskar Stålbergs dataspel Townscaper släpps i mobilversion den 20 oktober och sedan förra året har försäljningen av konsolversionen dubblats.

– Vi har börjat jobba med publishern Raw Fury, som i somras släppte Nintendo Switch-versionen, och som nu släpper Townscaper som mobilversion. Det känns jättekul att spelet blir tillgängligt på ett helt nytt sätt nu, säger Oskar Stålberg till Rapidus.

Spelet, som går ut på att bygga färgglada stadsmiljöer, har gått ännu bättre än föregångaren Bad North som Oskar Stålberg släppte via företaget Plausible Concept. Townscaper som släpptes förra året har sålt långt mer än väntat.

– Det rullar på bra med Townscaper och vi är uppe i en försäljning om över 15 miljoner kronor.

Oskar Stålberg, som utsågs till en av förra årets 34:or av Rapidus och PwC, har varit föräldraledig det senaste året och funderar just nu över kommande spelidéer.

– Jag är i en experimentell fas nu och försöker utveckla nya tekniker. Jag jobbar med procedurell generering, det vill säga att jag jobbar med algoritmer som bygger världar. Om nästa grej släpps i egen regi eller om det blir gemensamt med andra vet jag inte i nuläget, säger han.

Julia Eriksson

Spelutvecklaren Oskar Stålbergs dataspel Townscaper släpps i mobilversion den 20 oktober och sedan förra året har försäljningen av konsolversionen dubblats. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.


  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Oviss framtid för Massive

    Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.

  • Nytt intag till Malmös spel-accelerator

    Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Malmöstudio får flygande start

    Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.

  • Sharkmob avbryter i London – personalen uppsagd

    Malmö-speljätten Sharkmob har i det tysta avbrutit utvecklingen av en storsatsning kring ett så kallat AAA-spel och sagt upp personal vid en påkostad prestigestudio i London.