I morgon, torsdag, är det premiär för Rapidus nya fördjupande program på YouTube. Rapidus-TV pilotkörs under våren – med förhoppningen att bli ett återkommande inslag i den löpande produktionen från och med hösten.
– Rapidus har bevakat regionen i över 20 år, ändå är det otillräckligt. Mera rörlig bild är nu ett måste i näringslivsbevakningen här och eftersom ingen annan gör det, gör vi det. Litet mer nu, ännu mer post pandemin, säger Jan Wifstrand, Rapidus grundare och vd.
Rapidus-TV har funnits i tankarna under en längre tid, eftersom det finns så lite fördjupande material i rörlig form om det regionala näringslivet. Partner i sändningarna är Sparbanken Skåne.
– Kunskap och information är nyckeln till välfungerande marknader. Vi vet att vardagen för skånska beslutsfattare är komplex och att det är individuella lösningar som krävs för att kunna utveckla företagen. Samtidigt tror vi att många kan ha nytta av fördjupning i de näringslivsfrågor som är relevanta för hela regionen. Därför engagerar vi oss i Rapidus-TV, som vi hoppas kan bidra med både nya tankar och inspiration, säger Anders Österberg, chef för den nyinrättade enheten Stora företag och affärsspecialister på Sparbanken Skåne.
Det första avsnittet är en paneldebatt om kompetensbristen i dataspelsutvecklingen i Skåne, ett ämne som Rapidus bevakat under våren.
Niclas Lindstrand