Affärskonsultföretaget Navet, med säte i Helsingborg, lanserar en AI-baserad analysplattform för tillväxtfrågor i Öresundsregionen. Crossborder Insight, som plattformen döpts till, bygger på teknik från det Singapore-baserade företaget Quilt.AI, som Navet tecknat ett exklusivt partnerskap med för den nordiska marknaden.
– De har en väldigt stor erfarenhet av frågorna och vi lärde känna dem för några år sedan. Navets analyssida har i huvudsak tidigare arbetat traditionellt med intervjumetoder och vi kände att AI-tekniken är en kompletterande metodik, säger Navets vd Göran Hellström till Rapidus.
Crossborder Insight bygger på att hämta stora mängder information om vad människor kommunicerar på sociala medier, i forum, sökningar och medier AI:n tolkar och bedömer sedan deras inställning i olika frågor. Tre projekt har redan genomförts, åt Boverket, Wihlborgs och Handelsbanken, men det första som redovisas offentligt är en undersökning om arbetsmarknaden över sundet.
– Metoden går ut på att vi lyssnar i stället för att ställa frågor. Genom att gå tillbaka till samma gruppering och lyssna igen kan vi skapa ett index som visar hur inställningen förändras. Våra kunder kan använda metoden till att förstå sin marknad, sina konkurrenter och sina målgrupper bättre, säger Göran Hellström.
Undersökningen om arbetsmarknaden ska presenteras på den digitala Bättre Affärer-dagen i Helsingborg den 14 april, då Rapidus är mediepartner.
Niclas Lindstrand