fredag 22 november 2024

inloggad som

StrainLabs tar in 9 miljoner kronor

|  
|  

StrainLabs tar in mer kapital för att fortsätta bygga upp verksamheten och öka kundtesterna med bolagets uppkopplade skruvförband, som bland annat ska kunna förenkla underhållet av stora eller svårtillgängliga utrustningar.

StrainLabs utvecklar små sensorer som monteras i skruvar för att mäta hur hårt spända de är. Deras kommunikationssystem kan sen skicka signaler som indikerar när skruven riskerar att lossna. Den tänkta marknaden är företag inom bland annat kraftindustri, gruvor, flyg, järnväg, oljeplattformar och processindustri.

Bolaget, som är baserat på Ideon, tar nu in 9,1 miljoner kronor i en företrädesemission som främst är riktad till existerande delägare. De senaste åren har StrainLabs tagit in finansiering i samma storleksordning varje år. Bland delägarna märks telekomveteranen Mats Lindoff och industrimannen Vigo Carlund, tidigare en av Jan Stenbecks närmaste medarbetare och styrelseordförande i Tele2. En av de största ägarna är medgrundaren Elisabet Österlund, tidigare marknadschef på Nord-Lock.

Olika representanter från företaget har tidigare berättat för Rapidus att StrainLabs har projekt med möjliga kunder, bland annat inom processindustrin i Lund. Dessa undersöker implementering och olika affärsmodeller för kombinationen av sina egna produkter och StrainLabs IoT-produkt.

– StrainLabs avser att ingå ännu flera samarbetsavtal med globala aktörer. Dock är strikta sekretessavtal signerade och jag kan inte berätta mer, uppger bolagets vd Csaba Madru via mejl till Rapidus.

Han skriver att nuvarande kapitalförstärkning ska användas till bland annat produktion, marknadsföring, anställning, försäljning och fortsatt expansion av StrainLabs.

Bolaget grundades 2014 och har en handfull anställda i Lund och Stockholm, utöver konsulter.

Elisabet Ottosson

StrainLabs tar in mer kapital för att fortsätta bygga upp verksamheten och öka kundtesterna med bolagets uppkopplade skruvförband, som bland […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Yubicos stickor säljer som smör

    Yubico, med medgrundaren Stina Ehrensvärd från Lund, ökade både försäljning och lönsamhet rejält i tredje kvartalet. Men vad hände med aktien?

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Freedrum i konkurs

    Malmöbaserade Freedrum Studios ansökan om förlängd rekonstruktion gick inte igenom. Bolaget har försatts i konkurs. Det här händer nu.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Krympning kan bli stort för Alix Labs

    AI kräver superstarka processorer, men de ska också vara små. Alix Labs i Lund, med vd Jonas Sundqvist, har en maskin som krymper dem. Med global lansering i sikte har bolaget säkrat större delen av en nyemission på 165 Mkr.

  • Nystart för Sensative

    IoT-bolaget Sensative led svårt under pandemin. Men nu spänns bågen igen. Med tre nyemissioner bara i år och med en ny marknadsstrategi ska omsättningen fördubblas årligen och bolaget nå lönsamhet.