lördag 18 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

InRiver köper upp Stockholmsföretag

Malmöbaserade inRiver köper Stockholmsföretaget Detail Merchandising Online, som har nästan 100 anställda. Köpesumman är på över 100 miljoner kronor och inRivers vd Thomas Zanzinger säger till Rapidus att köpet är en central del i inRivers tillväxtstrategi.

– Vi har träffats på marknaden och har arbetat som partners i två år. Deras teknologi är en naturlig förlängning ovanpå vår, så vi passar väldigt väl tillsammans. När vi uppdaterade vår strategi i fjol och tittade på nyckelområden för framtiden blev det tydligt att ett partnerskap inte var starkt nog. Som ett enda bolag, med en sammanbyggd och integrerad produkt kan vi tillföra ett mycket större värde för våra kunder, säger Thomas Zanzinger till Rapidus.

InRiver utvecklar och säljer system som hjälper kunder med marknadsföring av produkter genom att hålla reda på, automatiskt uppdatera och distribuera produktinformationen. Bilder, texter och videoklipp kan till exempel standardiseras efter olika marknadsplatsers och digitala kanalers format.

Detail Marketing Online analyserar i sin tur informationen som presenteras på olika sajter, att varumärkesägarens material används rätt och vilken information som behöver kompletteras för att förbättra konverteringen.

– Microsoft är till exempel en av Detail Merchandising Onlines kunder. Systemet ser till att rätt bilder och beskrivningar används. Oftast är det varumärkesägaren som är deras kund, men det kan även vara sajtägarna som vill få bättre konvertering och jämföra sina priser med konkurrenter, säger Thomas Zanzinger.

2019 omsatte Detail Merchandising Online 37 miljoner kronor och gjorde en förlust på fyra miljoner. Huvuddelen av de knappt 100 anställda finns på utvecklingsavdelningen i Filippinerna. Bolaget blir nu ett affärsområde inom inRiver och vd Joakim Gavelin stannar kvar i verksamheten, liksom teknikchefen Peter Clerborn.

– Deras stora närvaro i Filippinerna gör att vi får närvaro i tre tidszoner och en genväg till den asiatiska marknaden, säger Thomas Zanzinger.

I november tog inRiver in 285 miljoner kronor för sin internationella expansion. Sedan dess har företaget vuxit med 16 anställda och ytterligare 23 är på väg in, enligt Thomas Zanzinger. Merparten anställs vid bolagets Malmökontor. Han utesluter inte heller fler företagsförvärv.

– Som vi alla noterat accelererade digitaliseringen under 2020. Vi ska addera mer funktionalitet till vår service för att stödja våra kunders förmåga att bli framgångsrika i denna pågående förändring. Coronapandemin stärker vår affär och vi avslutade 2020 på ett fantastiskt vis, men samtidigt upplever vi att marknaden blivit mer försiktig med sina investeringar, säger han.

Niclas Lindstrand

Malmöbaserade inRiver köper Stockholmsföretaget Detail Merchandising Online, som har nästan 100 anställda. Köpesumman är på över 100 miljoner kronor och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.