torsdag 21 november 2024

inloggad som

InRiver köper upp Stockholmsföretag

Malmöbaserade inRiver köper Stockholmsföretaget Detail Merchandising Online, som har nästan 100 anställda. Köpesumman är på över 100 miljoner kronor och inRivers vd Thomas Zanzinger säger till Rapidus att köpet är en central del i inRivers tillväxtstrategi.

– Vi har träffats på marknaden och har arbetat som partners i två år. Deras teknologi är en naturlig förlängning ovanpå vår, så vi passar väldigt väl tillsammans. När vi uppdaterade vår strategi i fjol och tittade på nyckelområden för framtiden blev det tydligt att ett partnerskap inte var starkt nog. Som ett enda bolag, med en sammanbyggd och integrerad produkt kan vi tillföra ett mycket större värde för våra kunder, säger Thomas Zanzinger till Rapidus.

InRiver utvecklar och säljer system som hjälper kunder med marknadsföring av produkter genom att hålla reda på, automatiskt uppdatera och distribuera produktinformationen. Bilder, texter och videoklipp kan till exempel standardiseras efter olika marknadsplatsers och digitala kanalers format.

Detail Marketing Online analyserar i sin tur informationen som presenteras på olika sajter, att varumärkesägarens material används rätt och vilken information som behöver kompletteras för att förbättra konverteringen.

– Microsoft är till exempel en av Detail Merchandising Onlines kunder. Systemet ser till att rätt bilder och beskrivningar används. Oftast är det varumärkesägaren som är deras kund, men det kan även vara sajtägarna som vill få bättre konvertering och jämföra sina priser med konkurrenter, säger Thomas Zanzinger.

2019 omsatte Detail Merchandising Online 37 miljoner kronor och gjorde en förlust på fyra miljoner. Huvuddelen av de knappt 100 anställda finns på utvecklingsavdelningen i Filippinerna. Bolaget blir nu ett affärsområde inom inRiver och vd Joakim Gavelin stannar kvar i verksamheten, liksom teknikchefen Peter Clerborn.

– Deras stora närvaro i Filippinerna gör att vi får närvaro i tre tidszoner och en genväg till den asiatiska marknaden, säger Thomas Zanzinger.

I november tog inRiver in 285 miljoner kronor för sin internationella expansion. Sedan dess har företaget vuxit med 16 anställda och ytterligare 23 är på väg in, enligt Thomas Zanzinger. Merparten anställs vid bolagets Malmökontor. Han utesluter inte heller fler företagsförvärv.

– Som vi alla noterat accelererade digitaliseringen under 2020. Vi ska addera mer funktionalitet till vår service för att stödja våra kunders förmåga att bli framgångsrika i denna pågående förändring. Coronapandemin stärker vår affär och vi avslutade 2020 på ett fantastiskt vis, men samtidigt upplever vi att marknaden blivit mer försiktig med sina investeringar, säger han.

Niclas Lindstrand

Malmöbaserade inRiver köper Stockholmsföretaget Detail Merchandising Online, som har nästan 100 anställda. Köpesumman är på över 100 miljoner kronor och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Gridly byter vd – hon ska leda globala expansionen

    Helsingborgsföretaget Gridly ändrar i ledningen och tar för första gången in en vd utifrån. När bolaget tar sikte mot nya branscher är det Anna Albinsson som ska visa vägen.

  • Kändisbolaget får ny chans

    Malmöbolaget Freedrum Studios ser ut att överleva igen. Detta sedan konkursförvaltaren sålt tillgångarna i bolaget till nygamla ägare.

  • Ung entreprenör skapar sökmotor för vetenskapliga artiklar

    Hector Fioretos med det nystartade AI-bolaget Wayless vill hjälpa biomedicinska forskare att navigera i havet av vetenskapliga artiklar.

  • Vultus säljer till norrmän

    Jordbruksteknikbolaget Vultus i Lund ger upp och säljer hela sitt inkråm till ett norskt bolag. – Vi prickade värsta börsperioden på 20 år, säger vd Per Karlsson.

  • Tech-profil ska leda forskningsbolag till marknaden

    Ideonbolaget Pluvioflows algoritm ska göra samhällen mer redo att hantera översvämningar. Nu vänder sig bolaget till marknaden med en ny vd och en känd tech-profil som ordförande.

  • Najell hoppas på babyboom

    Medan branschen för barn- och babyprodukter är i kris går e-handelsbolaget Najell från Lund mot strömmen. Vd och grundare Niklas Najafi Kristensen spår en lönsam tillväxt på 70–80 procent i år.

  • Den akuta krisen i Tretton37 är avvärjd

    IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund har utretts av Kronofogden för obetalda skatteskulder i mångmiljonklassen. Rapidus kan dock meddela att bolaget har betalt av skulderna. Därmed är den mest akuta krisen i bolaget avvärjd. 

  • Kronofogden utreder Tretton37

    För drygt en månad sedan kunde Rapidus avslöja krisen i det en gång så framgångsrika IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund. Nu utreds bolaget av Kronofogden för en obetald skatteskuld – och klockan tickar.

  • Tufft läge för Crunchfish

    Finanserna är fortsatt pressade i Malmöbaserade Crunchfish. Bolaget tar nu in mer pengar från ägarna, men det står redan klart att rundan inte kommer att bli fulltecknad.

  • Så ska hon ska vända Qvickly

    Att äga kundernas fakturor kan bli en dyrköpt historia. Det fick Malmöbolaget som tidigare hette Billmate erfara med tunga kreditförluster. Lena Martini fick för några år sedan uppdraget att täppa till hålen i det sjunkande skeppet. Så här har hon gjort.