Malmöbaserade inRiver köper Stockholmsföretaget Detail Merchandising Online, som har nästan 100 anställda. Köpesumman är på över 100 miljoner kronor och inRivers vd Thomas Zanzinger säger till Rapidus att köpet är en central del i inRivers tillväxtstrategi.
– Vi har träffats på marknaden och har arbetat som partners i två år. Deras teknologi är en naturlig förlängning ovanpå vår, så vi passar väldigt väl tillsammans. När vi uppdaterade vår strategi i fjol och tittade på nyckelområden för framtiden blev det tydligt att ett partnerskap inte var starkt nog. Som ett enda bolag, med en sammanbyggd och integrerad produkt kan vi tillföra ett mycket större värde för våra kunder, säger Thomas Zanzinger till Rapidus.
InRiver utvecklar och säljer system som hjälper kunder med marknadsföring av produkter genom att hålla reda på, automatiskt uppdatera och distribuera produktinformationen. Bilder, texter och videoklipp kan till exempel standardiseras efter olika marknadsplatsers och digitala kanalers format.
Detail Marketing Online analyserar i sin tur informationen som presenteras på olika sajter, att varumärkesägarens material används rätt och vilken information som behöver kompletteras för att förbättra konverteringen.
– Microsoft är till exempel en av Detail Merchandising Onlines kunder. Systemet ser till att rätt bilder och beskrivningar används. Oftast är det varumärkesägaren som är deras kund, men det kan även vara sajtägarna som vill få bättre konvertering och jämföra sina priser med konkurrenter, säger Thomas Zanzinger.
2019 omsatte Detail Merchandising Online 37 miljoner kronor och gjorde en förlust på fyra miljoner. Huvuddelen av de knappt 100 anställda finns på utvecklingsavdelningen i Filippinerna. Bolaget blir nu ett affärsområde inom inRiver och vd Joakim Gavelin stannar kvar i verksamheten, liksom teknikchefen Peter Clerborn.
– Deras stora närvaro i Filippinerna gör att vi får närvaro i tre tidszoner och en genväg till den asiatiska marknaden, säger Thomas Zanzinger.
I november tog inRiver in 285 miljoner kronor för sin internationella expansion. Sedan dess har företaget vuxit med 16 anställda och ytterligare 23 är på väg in, enligt Thomas Zanzinger. Merparten anställs vid bolagets Malmökontor. Han utesluter inte heller fler företagsförvärv.
– Som vi alla noterat accelererade digitaliseringen under 2020. Vi ska addera mer funktionalitet till vår service för att stödja våra kunders förmåga att bli framgångsrika i denna pågående förändring. Coronapandemin stärker vår affär och vi avslutade 2020 på ett fantastiskt vis, men samtidigt upplever vi att marknaden blivit mer försiktig med sina investeringar, säger han.
Niclas Lindstrand