måndag 30 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

InRiver köper upp Stockholmsföretag

Malmöbaserade inRiver köper Stockholmsföretaget Detail Merchandising Online, som har nästan 100 anställda. Köpesumman är på över 100 miljoner kronor och inRivers vd Thomas Zanzinger säger till Rapidus att köpet är en central del i inRivers tillväxtstrategi.

– Vi har träffats på marknaden och har arbetat som partners i två år. Deras teknologi är en naturlig förlängning ovanpå vår, så vi passar väldigt väl tillsammans. När vi uppdaterade vår strategi i fjol och tittade på nyckelområden för framtiden blev det tydligt att ett partnerskap inte var starkt nog. Som ett enda bolag, med en sammanbyggd och integrerad produkt kan vi tillföra ett mycket större värde för våra kunder, säger Thomas Zanzinger till Rapidus.

InRiver utvecklar och säljer system som hjälper kunder med marknadsföring av produkter genom att hålla reda på, automatiskt uppdatera och distribuera produktinformationen. Bilder, texter och videoklipp kan till exempel standardiseras efter olika marknadsplatsers och digitala kanalers format.

Detail Marketing Online analyserar i sin tur informationen som presenteras på olika sajter, att varumärkesägarens material används rätt och vilken information som behöver kompletteras för att förbättra konverteringen.

– Microsoft är till exempel en av Detail Merchandising Onlines kunder. Systemet ser till att rätt bilder och beskrivningar används. Oftast är det varumärkesägaren som är deras kund, men det kan även vara sajtägarna som vill få bättre konvertering och jämföra sina priser med konkurrenter, säger Thomas Zanzinger.

2019 omsatte Detail Merchandising Online 37 miljoner kronor och gjorde en förlust på fyra miljoner. Huvuddelen av de knappt 100 anställda finns på utvecklingsavdelningen i Filippinerna. Bolaget blir nu ett affärsområde inom inRiver och vd Joakim Gavelin stannar kvar i verksamheten, liksom teknikchefen Peter Clerborn.

– Deras stora närvaro i Filippinerna gör att vi får närvaro i tre tidszoner och en genväg till den asiatiska marknaden, säger Thomas Zanzinger.

I november tog inRiver in 285 miljoner kronor för sin internationella expansion. Sedan dess har företaget vuxit med 16 anställda och ytterligare 23 är på väg in, enligt Thomas Zanzinger. Merparten anställs vid bolagets Malmökontor. Han utesluter inte heller fler företagsförvärv.

– Som vi alla noterat accelererade digitaliseringen under 2020. Vi ska addera mer funktionalitet till vår service för att stödja våra kunders förmåga att bli framgångsrika i denna pågående förändring. Coronapandemin stärker vår affär och vi avslutade 2020 på ett fantastiskt vis, men samtidigt upplever vi att marknaden blivit mer försiktig med sina investeringar, säger han.

Niclas Lindstrand

Malmöbaserade inRiver köper Stockholmsföretaget Detail Merchandising Online, som har nästan 100 anställda. Köpesumman är på över 100 miljoner kronor och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.