onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Efter spellicensen – FSport på partnerjakt

|  
|  

I somras fick FSport tillstånd att bedriva vadhållning online från Spelinspektionen. Nu söker Helsingborgsbolaget efter starka partner som kan marknadsföra den nya spelformen i Skandinavien. Närmst målet är de i Norge, men i Belgien har ett samarbete redan sjösatts.

Daily Fantasy Sports, eller DFS, kallas den och går ut på att deltagarna tar ut “fantasilag” med verkliga sportutövare. Dessas faktiska prestationer under en kort period, exempelvis en dags matchomgång, ligger sedan till grund för en poängtävling mot övriga deltagare. Till skillnad från traditionell vadhållning där man satsar mot en bookmaker lägger här spelarna sin insats i en pott som de sedan tävlar om – minus cirka tio procent som går till spelbolaget.

 – Jag är helt övertygad om att spelformen kommer växa enormt. Den har så många fördelar, till exempel är den inte lika beroendeframkallande som vanliga nätkasinon. Man satsar och tävlar under en hel dag och får sedan tid för besinning innan nästa match, säger FSports medgrundare Filip Martell.

Med Spelinspektionens licens för nätspel i bagaget söker nu FSport efter partner med tillräckliga muskler att marknadsföra spelformen i Skandinavien. De för samtal med de statliga spelbolagen i Sverige och Finland, och deltar för närvarande i en upphandling från Norsk Tipping. Samtidigt har bolagets spel nyss lanserats i Belgien av spelsajten Circus.

– De är störst i Belgien och det är just en så stark aktör som behövs för att marknadsföra spelformen, säger Filip Martell.

FSport fyllde nyligen på kassorna med 4 miljoner kronor från befintliga ägare. Rapidus rapporterade förra året att bolaget tog in totalt 40 miljoner från ett gäng icke namngivna investerare, som enligt Martell bland annat innehöll flera professionella pokerspelare. Bolaget sysselsätter runt 15 personer.

Emiliano Strauss

I somras fick FSport tillstånd att bedriva vadhållning online från Spelinspektionen. Nu söker Helsingborgsbolaget efter starka partner som kan marknadsföra […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.