söndag 25 februari 2024

inloggad som

Efter spellicensen – FSport på partnerjakt

|  
|  

I somras fick FSport tillstånd att bedriva vadhållning online från Spelinspektionen. Nu söker Helsingborgsbolaget efter starka partner som kan marknadsföra den nya spelformen i Skandinavien. Närmst målet är de i Norge, men i Belgien har ett samarbete redan sjösatts.

Daily Fantasy Sports, eller DFS, kallas den och går ut på att deltagarna tar ut “fantasilag” med verkliga sportutövare. Dessas faktiska prestationer under en kort period, exempelvis en dags matchomgång, ligger sedan till grund för en poängtävling mot övriga deltagare. Till skillnad från traditionell vadhållning där man satsar mot en bookmaker lägger här spelarna sin insats i en pott som de sedan tävlar om – minus cirka tio procent som går till spelbolaget.

 – Jag är helt övertygad om att spelformen kommer växa enormt. Den har så många fördelar, till exempel är den inte lika beroendeframkallande som vanliga nätkasinon. Man satsar och tävlar under en hel dag och får sedan tid för besinning innan nästa match, säger FSports medgrundare Filip Martell.

Med Spelinspektionens licens för nätspel i bagaget söker nu FSport efter partner med tillräckliga muskler att marknadsföra spelformen i Skandinavien. De för samtal med de statliga spelbolagen i Sverige och Finland, och deltar för närvarande i en upphandling från Norsk Tipping. Samtidigt har bolagets spel nyss lanserats i Belgien av spelsajten Circus.

– De är störst i Belgien och det är just en så stark aktör som behövs för att marknadsföra spelformen, säger Filip Martell.

FSport fyllde nyligen på kassorna med 4 miljoner kronor från befintliga ägare. Rapidus rapporterade förra året att bolaget tog in totalt 40 miljoner från ett gäng icke namngivna investerare, som enligt Martell bland annat innehöll flera professionella pokerspelare. Bolaget sysselsätter runt 15 personer.

Emiliano Strauss

I somras fick FSport tillstånd att bedriva vadhållning online från Spelinspektionen. Nu söker Helsingborgsbolaget efter starka partner som kan marknadsföra […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.