I dag får Rapidus gå på Systembolaget (utan falskt leg) för första gången. Den 24 januari 2000 skickades det allra första nyhetsbrevet och sedan dess har födelsedagen firats just det datumet. Dagen till ära tog vi ett snack med Rapidus grundare, ägare och vd Jan Wifstrand – vem annars?
Vad var det som gjorde att Rapidus startades?
– Bevakningen av onoterade men snabbt växande bolag existerade inte. Samtidigt var det Lunds styrka och vi såg tecken på att det skulle bli Malmös också. Alltså var det dags att sätta i gång!
Första gången jag hörde dig prata om Rapidus var när du kom till DN. Då beskrev du att Rapidus skriver om bolagen som ingen skriver om. Har de bolagen blivit fler genom åren?
– Nej, initiativet ledde till ett långsamt uppvaknande för andra medier. Lilla Rapidus disruptiva roll har fått andra aktörer att förstå att det inte bara är börsen som gäller.
Nu har jag hört dig säga flera gånger på scenen att du är en dålig entreprenör. Vad menar du med det?
– Vi har visat att den här idén håller affärsmässigt. Vi har varit inviterade att starta på andra ställen, men jag har inte vågat. Jag är rädd om min plånbok. Så resonerar inte en djärv, tuff entreprenör, så resonerar en fegis.
Betyder det att Rapidus aldrig kommer att växa?
– Nej, det gör det inte. Det kommer hela tiden in nya medarbetare och intressenter som kommer att vrida om huvudet på mig och ta makten över verksamheten.
Vilka syftar du på?
– Ingen alls. Jag talar i gåtor?
Nu har Rapidus precis startat i Helsingborg, som den första geografiska utökningen på de här 20 åren. Vad har du för förväntningar på det?
–Mycket stora! Kan vi visa för Helsingborg och övriga Öresundsregionen att här finns ett mycket starkare entreprenörsskap än vad som framgått tidigare så får det stor betydelse för bilden av Helsingborg. Identiteten i dag är som en bra stad att bo i, men inte som en entreprenörsstad. Helsingborgs Handelsförening har pushat oss och hejat på oss för att komma dit, det har varit ovärderligt.
Så det finns en framtid för nischmedier trots den övergripande mediakrisen?
– Ja, det gör det. Nyckelordet är “nisch”. Man måste vara bra på något, man måste vara ledande på något. Man kan inte tro att det går att sälja nyheter som om det vore returpapper.
Hur ska du själv fira Rapidus 20-årsdag i dag?
– Jag ska se på handboll.
Förstås. Alla vi andra firar att Rapidus fyllt 20 nästa onsdag, den 29 januari, på Lokal 17 i Malmö. Väntelistan är lång och lokalen blir smockfull, men vill du försöka få plats så kontakta Yessica Andersson, yessica.andersson@rapidus.se.
Niclas Lindstrand