Kort sagt: Trelleborgsaktien är lägre värderad än den varit på länge och har dessutom gått sämre på börsen än jämförbara företag. En anledning är allmän konjunkturosäkerhet. Men det handlar också om en gryende misstro mot företagets förmåga att skapa långsiktiga värden. En central fråga för styrelsen måste alltså vara att fundera på nya grepp för att få upp värderingen.
Av Anders Haskel, Rapidus börskrönikör
På drygt ett år har aktien i industrikoncernen Trelleborg fallit med nästan 40 procent från rekordkursen 215 kronor till nivåer strax över 130 kronor. Mätt i börsvärde har det samlade värdet på alla aktier minskat med 20 miljarder kronor från 52 till 32 miljarder.
Sedan början av förra året har Trelleborg den klart sämsta utvecklingen på börsen jämfört med en rad andra stora svenska industriföretag som Alfa Laval, Atlas Copco, Sandvik och Volvo. Även gummikollegan Hexpol har en bättre kursutveckling.
Parallellt fortsätter Trelleborg leverera bra resultat. Rapporten för första kvartalet hade rubriken ”En hygglig start på året” och bland ljuspunkterna fanns att rörelsevinsten var den högsta hittills under ett enskilt kvartal. Efterfrågan på företagets produkter var till stora delar stabil och enligt Trelleborgs egen bedömning väntades efterfrågan på företagets produkter dessutom ligga kvar på samma nivå under årets andra kvartal.
Men det har inte hjälpt. Marknaden verkar i stället skrämmas av några mindre bra saker som framkom i rapporten. Det handlar exempelvis om minskad efterfrågan från kunder inom fordonsindustrin. Dessutom beskrivs leveranssituationen inom olja och gasverksamhet offshore som ”besvärlig”.
Marknadens tvivel speglas inte bara av det senaste årets svaga kursutveckling. En tydlig signal att placerarkollektivet inte tror särskilt mycket på Trelleborgskoncernens förmåga att leverera tillväxt och ökad vinst är att aktien handlas till låga 11 gånger vinsten. I nuvarande lågräntemiljö är det en värdering som signalerar att Trelleborg inte kommer att växa alls utan snarare kan komma att krympa något framöver.
Så lär det knappast bli. Även om Trelleborgs organiska tillväxt sedan länge haft svårt att leva upp till målsättningarna finns det en viss underliggande tillväxt inom många av de områden där Trelleborg är verksamt.
Trelleborg har dessutom en framgångsrik förvärvshistorik och kommer säkert att fortsätta växa genom att köpa kompletterande verksamheter. Företaget betraktas allmänt som välskött. En hel del åtgärder har genomförts under de senaste 10-15 åren för att göra Trelleborg till ett mindre konjunkturkänsligt företag som ska kunna leverera höga vinstmarginaler nästan oavsett omvärldsklimat.
Även om det, med tanke på den svaga kursutvecklingen, uppenbarligen är en hel del som inte gillar aktien så finns det inte särskilt många kritiska röster mot bolaget på aktiemarknaden. Så vad är förklaringen?
Enklast är att peka på den ökade oro för en svagare konjunktur som funnits i alla fall sedan i höstas. Sedan finns det faktorer som råvarupriser, handelskonflikt och brexitoro. Men mycket av detta är sådant som borde drabba aktier även i andra företag.
Ett problem kan vara att Trelleborg fortfarande har en viss konglomeratstämpel. Flera av koncernens olika delar har väldigt lite med varandra att göra. Lantbruksdäck är ju något helt annat än millimetersmå tätningar till armbandsklockor.
Både produkterna som sådana och kunderna skiljer sig alltså kraftigt åt och det leder till en komplex organisation. En uppdelning av koncernen i några olika, men betydligt mer fokuserade delar kan därför vara en väg framåt för att nå en högre värdering. En helt annan strategi är att växa genom ett eller två riktigt stora förvärv. Problemet med det senare är att det alltid finns risk att något går snett vilket skulle öka misstron på aktiemarknaden ytterligare.
Oavsett vilken väg som väljs måste det ha hög prioritet i Trelleborgs styrelserum att hitta sätt som skapar betydligt mer värde åt aktieägarna än vad som åstadkommits de senaste åren.