Hamnen i Köpenhamn byggs om med Nordens mest moderna, automatiserade och bärkraftiga containerterminal. Men det berör inte hamnen i Malmö – trots att båda tillhör samma hamnsällskap, Copenhagen Malmö Port, CMP.
Det är en markant uppgradering i Köpenhamn, med ökat vattendjup och bättre infrastruktur som ska ge fler fartygsanrop. Inresetiden pressas också ned vid flytten av den nuvarande containerterminalen norrut i hamnen. Där fylls marken på med överskottsmaterial från byggprojekt i Köpenhamn till en större yta om 450.000 kvadratmeter, som ska stå klar 2021.
Men även om CMP är gränsöverskridande är det tal om två olika marknader i Malmö och Köpenhamn, menar CMP:s verksamhetschef Povl Dolleris Røjkjær Ungar. Därför berörs inte Malmös containerterminal av Köpenhamns uppgradering.
– Men vi kommer fortsätta utveckla båda terminaler i förhållande till de möjligheter och behov som finns på respektive marknad, säger han till Rapidus.
Alla lyftkranar körs i dag med grön el, men till Köpenhamn kommer nya, obemannade ASC-kranar, eller Automatic Stacking Cranes. De kör själva runt och lyfter containrar, övervakade av operatörer. En vanlig Ship-to-shore-kran lyfter i dag 30 containrar i timmen, medan de nya automatiska ASC-kranarna kan ta 50 lyft i timmen.
– Den lösningen är inte planerad till hamnen i Malmö, säger Povl Dolleris Røjkjær Ungar.
Hur kan Malmö då komplettera Köpenhamn efter utbyggnaden?
– Med nyetableringen av containerterminalen i Köpenhamn stärker vi CMP som helhet. Det är positivt för både Malmö och Köpenhamn. För CMP är uppdelningen inte så mycket mellan Danmark och Sverige – vi är en hamn med två terminaler i två länder. Det är en styrka för kunder och samarbetspartners i regionen.
Keld Brokø