torsdag 3 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Copenhagen Malmö Ports modernisering går Malmö förbi

Hamnen i Köpenhamn byggs om med Nordens mest moderna, automatiserade och bärkraftiga containerterminal. Men det berör inte hamnen i Malmö – trots att båda tillhör samma hamnsällskap, Copenhagen Malmö Port, CMP.

Det är en markant uppgradering i Köpenhamn, med ökat vattendjup och bättre infrastruktur som ska ge fler fartygsanrop. Inresetiden pressas också ned vid flytten av den nuvarande containerterminalen norrut i hamnen. Där fylls marken på med överskottsmaterial från byggprojekt i Köpenhamn till en större yta om 450.000 kvadratmeter, som ska stå klar 2021.

Men även om CMP är gränsöverskridande är det tal om två olika marknader i Malmö och Köpenhamn, menar CMP:s verksamhetschef Povl Dolleris Røjkjær Ungar. Därför berörs inte Malmös containerterminal av Köpenhamns uppgradering.

– Men vi kommer fortsätta utveckla båda terminaler i förhållande till de möjligheter och behov som finns på respektive marknad, säger han till Rapidus.

Alla lyftkranar körs i dag med grön el, men till Köpenhamn kommer nya, obemannade ASC-kranar, eller Automatic Stacking Cranes. De kör själva runt och lyfter containrar, övervakade av operatörer. En vanlig Ship-to-shore-kran lyfter i dag 30 containrar i timmen, medan de nya automatiska ASC-kranarna kan ta 50 lyft i timmen.

– Den lösningen är inte planerad till hamnen i Malmö, säger Povl Dolleris Røjkjær Ungar.

Hur kan Malmö då komplettera Köpenhamn efter utbyggnaden?

– Med nyetableringen av containerterminalen i Köpenhamn stärker vi CMP som helhet. Det är positivt för både Malmö och Köpenhamn. För CMP är uppdelningen inte så mycket mellan Danmark och Sverige – vi är en hamn med två terminaler i två länder. Det är en styrka för kunder och samarbetspartners i regionen.

Keld Brokø

Hamnen i Köpenhamn byggs om med Nordens mest moderna, automatiserade och bärkraftiga containerterminal. Men det berör inte hamnen i Malmö […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Ledningsrokad i fastighetstjärnan

    SLP:s vd Tommy Åstrand lämnar sin post och väljs i stället in i styrelsen vid den kommande stämman. Hans ersättare är i allra högsta grad intern. Samtidigt tackar en anmnkunnig grundare för sig och avböjer omval till styrelsen.

  • Fastighetsveteran siktar på Skåne

    Bengt Kjell, ett blytungt namn inom den svenska industrin och fastighetssektorn, vill med sitt bolag Hagabacken köpa skånska fastigheter. I ett joint venture med det lokala bolaget Tecto Group skapas dotterbolaget Hagabacken Skåne.

  • Trångt för industrin i Malmö

    Uthyrningen av skånska logistikfastigheter taktar på bra och industrifastigheter går starkt. Men i Malmö är det ont om plats för nya etableringar. Det visar en ny rapport.

  • Jan Barchan rör om i fastighetsgrytan

    Ett skånskt fastighetspussel läggs om när finansmannen Jan Barchans Briban Invest köper ut Sydsvenska Hem från börsen. Samtidigt gör han en miljardaffär med Trianon som upplöser det korsvisa ägande som funnits mellan de båda fastighetsbolagen.

  • Sernekes konkurs förföljer Doxa

    Greg Dingizians fastighetsbolag Doxa har ansvarsförbindelser till byggföretaget Serneke trots att det sålts och sedan gått i konkurs. Det framgår av bolaget kvartalsrapport som kom på torsdagen.

  • Gröna byggskivor byggs ut

    Hässleholmsbolaget Recoma, som utmanar byggbranschen med återvunna byggskivor, har fått in nytt riskkapital och gör sig redo att dubblera sin produktion.

  • Wihlborgs tar över World Trade Center

    Fastighetsbolaget Wihlborgs, med vd Ulrika Hallengren, gör en miljardaffär och köper tre World Trade Center-fastigheter i Skåne och hotell SeaU i Helsingborg av branschkollegan Granitor. Så stor är köpeskillingen.

  • Move by Bike får förlängd frist

    Tingsrätten förlänger rekonstruktionen i det noterade Malmöbolaget Move by Bike. Som ett led i processen tar bolaget in nya pengar i en riktad emission.

  • Så gick det sedan medarbetarna köpt ut grundarna

    Teknikkonsulten Trivectors medarbetare köpte ut grundarna och hade stora expansionsplaner. Då tvärbromsade marknaden. Så här ser vd Lena Smidfelt Rosqvist på framtiden.

  • Move by Bike tvingas till rekonstruktion

    Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.