torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Tusen nya jobb per år enligt Lunds kommande näringslivsstrategi

Trots tunga besked under hösten från bland andra Sony Mobile och Baxter ligger Lunds kommuns näringslivschef Per Persson inte sömnlös. Satsningar på bland annat miljöteknik och ”smart mobility” ska enligt en kommande näringslivsstrategi för staden ge ett nettotillskott om minst 1.000 nya jobb per år fram till 2021.

Baxter flyttar den skånska produktionen till Italien, Sony Mobile ser ut att dra ner ytterligare i Lund då bolaget ska kapa hälften av sina globala rörelsekostnader. Därtill har bland annat Microsoft lämnat Lund och Tetra Pak varslat 150 anställda om uppsägning.

– Det har varit lite ris och ros under hösten. Men ibland speglas det väl negativt i pressen, Tetra Pak har till exempel också anställt 250 personer i år, säger Per Persson till Rapidus.

Du är inte så orolig?

– Det är inte roligt med besked om neddragningar och det är klart man ska fundera på varför det händer. Men det sker också många omstruktureringar inom näringslivet, där vissa Lundabolag blivit drabbade.

Per Persson pekar på att många Lundabolag, exempelvis Axis och Sigma Connectivity, växer så det knakar.

– Det är alltid tråkigt när någon måste dra ner på personal. Men många företag i Lund letar med ljus och lykta efter kompetens för att kunna växa, det är en av de stora utmaningarna för Lunds näringsliv, säger han.

Nyligen rapporterade Rapidus att Volvo slukat hälften av personalen från Microsofts nedlagda utvecklingsenhet i Lund. Just ”smart mobility”, alltså teknik kopplad till fordons- och transportsektorn, är ett av de fokusområden Per Persson har framför sig när näringslivskontoret just nu lägger sista handen vid en ny näringslivsstrategi, som ska upp till politisk behandling i slutet av året.

Erik Olausson

Trots tunga besked under hösten från bland andra Sony Mobile och Baxter ligger Lunds kommuns näringslivschef Per Persson inte sömnlös. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.