måndag 18 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

H&M-uppbackade PinMeTo expanderar i Norden

Efter nyetableringarna i Köpenhamn och Oslo vänder PinMeTo nu blicken mot öst och Finland.

– Vi håller på att anställa en person för Finland nu. Om det blir en finlandssvensk som jobbar från Stockholm vet vi inte, men det är troligt att det blir en person i Helsingfors, säger vd Daniel Melkersson till Rapidus.

Med PinMeTos mjukvara kan företagskedjor nå ut med identisk information, till exempel reakampanjer, till olika sociala medier, karttjänster och sökmotorer. Bolagets analys- och rapporteringsverktyg låter kedjorna se hur folk söker sig till deras lokala plats eller butik.

Kunder är till största del retail-kedjor men gym, försäkringsbolag, mäklare och vaktbolag förekommer också. PinMeTo satsar numera även på andra marknader.

– Framförallt har vi hittat kunder i heta nya branscher som offentlig sektor och kunder med många kontor runt om i världen, säger Daniel Melkersson.

Bland de senaste kunderna syns Assemblin, Sweco och Domstolsverket. I Danmark finns kunderna Rema1000, Joe & The Juice och Fitness World. I Norge syns Varner-Gruppen, där bland annat klädbutiken Bik Bok ingår, och Nordic Choices hotellkedjor Clarion. Det danska kontoret öppnade i höstas och det norska för någon månad sedan.

Under innevarande år satsar PinMeTo på att skala upp säljverksamheten i Malmö. Totalt sysselsätter bolaget 22 personer varav majoriteten i Malmö.

– Vi växer organiskt och anställer i snitt en person i månaden. Vi håller på med en finansieringsrunda just nu och ser att vi kommer öka takten på vår tillväxt kraftigt efter sommaren. Vi har inte satt en exakt summa men det är betydligt mer än tidigare, säger Daniel Melkersson.

I slutet av förra sommaren reste PinMeTo fem miljoner kronor. Bland investerarna syntes H&M CO:LAB, H&M-koncernens investeringsverksamhet för uppstartsbolag.

Under 2017 mer än dubblades bolagets omsättning från fem miljoner kronor 2016. Hittills i år har PinMeTo gjort plusresultat på månadsbasis, uppger Daniel Melkersson.

Grundarna Daniel Melkersson, Petter Palander, Michael Nilsson och Marcus Olsson är tillsammans majoritetsägare. Bland övriga ägare syns entreprenören Lars Wingefors och Axel Johnson-koncernen via investeringsbolaget D-Ax. I Axel Johnson-koncernen ingår bolag som Åhlens och kosmetikakedjan Kicks.

Emily Binks

Efter nyetableringarna i Köpenhamn och Oslo vänder PinMeTo nu blicken mot öst och Finland. – Vi håller på att anställa […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Fåhraeus går in i Trackpaw

    Lundabolaget Trackpaw, med grundaren Liza Tchapanova Albrektson, fick sin kapitalrunda övertecknad sedan Industrifonden och Christer Fåhraeus fond FSG valt att gå in med varsin kontrollpost.

  • Mau Holding investerar

    Efter flera år med få satsningar gör Mau Holding en investering – i en musikapp för förskolan. Samtidigt införs en modell som ska göra att fler av universitetets affärsidéer når marknaden.

  • På nya jobb

    Skånska börsbolag möblerar om i toppen. En ny vd tar över rodret för att ge fart åt expansionen medan en annan bygger sitt team för att vända nedåtgående siffror.

  • Rapporter från vecka 34

    Mattor och sportartiklar går bra, medan mode går trögt. Det framgår av de kvartalsrapporter som kom i förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.