Hälsoföretaget Actimate har denna vecka registrerat 5.300 nya användare till sin aktivitets-app. Av dessa kommer 5.000 från WSP som slutit ett treårsavtal med Mincbolaget.
Teknikkonsultföretaget WSP har anställda från Kiruna i norr till Malmö i söder och avtalet är värt drygt en halv miljon kronor. De övriga 300 nya användarna kommer från Pressbyrån och 7Elevens bolag Reitan.
– Eftersom vår utmaning ”Health business of the year” bygger på att att vi har många användare som andra kan jämföra sig med, är mängden anslutna företag just nu viktigare än vår omsättning, säger Karolina Silfverberg, en av Actimates grundare.
Actimates app registrerar all slags fysisk aktivitet dygnet runt, även vardagssysslor som att hänga tvätt eller promenera, så länge den anställde har med sig en smartphone med en gps-funktion. Till skillnad från andra liknande aktivitetsappar fokuserar Actimate på de anställdas sammanlagda resultat och redovisar inte individuella prestationer.
– Vi har faktiskt tackat nej till kunder som velat sätta ihop ett elitlag för att få så höga poäng som möjligt. Vi tror att interna tävlingar är kontraproduktiva om man vill få folk att röra på sig, säger Karolina Silfverberg.
Hittills finns Actimates kunder nästan uteslutande i Sverige, men bolaget förbereder för en lansering i övriga Norden till hösten. De har även pilotkunder utanför Europa men vill invänta dessa resultat innan man väljer att satsa globalt.
Förra året tog Actimate in 3,8 miljoner kronor i kapital från Repona och Adsensus för att öka takten på lanseringen i Sverige. Enligt Karolina Silverberg kan det bli aktuellt med ännu ett kapitalinjektion i samband med den internationella satsningen som är trolig 2019.
Cirka 10.000 anställda, 30 företag fördelade på 352 team använder i dag Actimates tjänst.
Magnus Erlandsson