Tungt uppbackade Airsonett dubblade i det närmaste sin omsättning under 2017 till 19,5 miljoner kronor, uppger vd Per Persson. Bland annat har Ängelholmsbolaget gjort de första leveranserna till USA och Kina av sin luftdusch för astmapatienter.
Huvuddelen av försäljningen sker dock fortfarande på den svenska marknaden. Sedan 2016 är Airsonetts maskin förskrivningsbar i Stockholms län via Hjälpmedelscentralen, vilket bland annat innebär att kostnaden läggs på landstingets centrala budget istället för på varje enskilt sjukhus. Enligt Per Persson tittar andra större regioner på samma lösning.
– Airsonetts maskin förskrivs redan i både Skåne, Västra Götaland och de flesta andra regioner i Sverige, men det blir betydligt lättare när du har en kostnadstäckning från en centralbudget snarare än att du tar det från din avdelningsbudget, säger han till Rapidus.
Per Persson har en bakgrund som chef för Atos Medicals europeiska dotterbolag och kom till Airsonett hösten 2016. Sedan september i år är han vd för bolaget.
Airsonetts maskin renar luften i andningszonen från allergener, partiklar som kan reta immunförsvaret. Maskinen placeras vid sängens huvudända hos patienter med svårbehandlad astma, vilket ska ge deras immunförsvar en paus under natten. Nyligen avslutade Airsonett dessutom en mindre studie på patienter med atopiskt eksem, enligt Per Persson med goda resultat.
Försäljningsmässigt har Airsonett kämpat länge för att få ett ordentligt fotfäste på marknaden. Bara de senaste fem åren summeras förlusten till över 130 miljoner kronor och ägarskaran, med Industrifonden, SEB Ventures och styrelseordföranden Magnus Lundberg i spetsen, har gjort återkommande kapitalinjektioner. Senast under vintern, då Airsonett fick in åtta miljoner kronor.
– Om försäljningen i Kina och USA utvecklas enligt plan, liksom i Sverige, hoppas vi kunna nå ett nollresultat i början på 2019, säger Per Persson.
Airsonett sysselsätter i dag drygt 20 anställda, varav merparten i Ängelholm.
Erik Olausson