torsdag 21 november 2024

inloggad som

Stjärnkrogarna står för innovationerna i splittrad matregion

Kort sagt: Just nu visar restaurangbranschen i regionen starka innovativa drag, vilket resulterat i en rekordskörd av Michelin-stjärnor. Det ger ett enormt marknadsföringsvärde, men skapar också behov av att samla krafterna i nya forum. Vi behöver ett nytt Øresund Food Network.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

Klik her for at se dansk version af analysen

Restaurang- och livsmedelsbranschen har ofta blivit förbisedda i innovationsarbetet. Men tittar vi närmare på hur vi står oss internationellt är det tydligt hur innovativ och värdeskapande branschen är i regionen. Vi har precis slagit nytt rekord i antalet Michelin-stjärnor. Numera har 7 restauranger i Skåne, 20 i Köpenhamnsområdet och ytterligare 2 på resterande Själland fått minst en stjärna i den prestigafyllda guiden.

Många har mer eller mindre återuppfunnit nordisk mat. Det görs inte i en handvändning. Undertecknad var nyligen på ett föredrag med Peter Kreiner, chefen för det nyligen återuppståndna Noma. Han är själv inte kock, men fungerar som koordinator för arbetet, som på många sätt är nyskapande. Varje kock på Noma måste löpande utveckla nya rätter. Varje led i processen optimeras – ända ner till disken. Och Noma går dessutom emot alla läroböcker i företagsekonomi.

Då de 2010 för första gången av fyra utsågs till världens bästa restaurang utökade de inte antalet platser och nöjde sig inte med den prisvinnande menyn. Istället tog de bort några stolar och satte turbo på innovationsprocessen.

I februari vändes allt på huvudet – igen – med en ny lokal och en ny filosofi. Resultat: för två dagar sedan hyllade New York-magasinet GQ det nya Noma med orden: ”det får gamla Noma att se amatörmässigt ut”. Såväl Bruce Springsteen som diverse kungligheter lär vara med på den långa väntelistan för att få bord. Det blir spännande att se om det nya Noma också får tre Michelin-stjärnor, något Köpenhamnskrogen Geranium hittills är ensamma om i regionen. Sveriges första trestjärniga restaurang Frantzén finns i Stockholm.

Michelinstjärnor är inte bara fjädrar i hatten för Öresundsregionen, de medför en hel del andra effekter. Inte minst drar hajpen till sig matturister. Enligt VisitDenmark kommer en tredjedel av de utländska besökarna för att äta på gourmetrestauranger. Det eldar i sin tur på regionens hotellboom där inte minst Petter Stordalen satsar mångmiljardbelopp.

Den imagehöjande effekten gör det också enklare att dra till sig forskare, entreprenörer och storföretag från utlandet. Slutligen fungerar Michelin-restauranger som en morot för hela livsmedelsbranschen att rycka upp sig.

Men det är något som skaver mitt i all framgång. Med nedläggningen av Øresund Science Region 2010 rök också Øresund Food Network, som samlade livsmedelsforskningen vid bland annat Lunds universitet, Danmarks tekniska universitet, Köpenhamns universitet och Högskolan Kristianstad. De som återstår är renodlat svenska, eller renodlat danska nätverk som FoodNetwork, den del av det danska utbildningsministeriets ”Innovationsnätverk-Danmark program” som stöttar landsomfattande kluster- och nätverksorganisationer. Jo, Greater Copenhagen har en satsning på livsmedelsbranschen, men den riktar in sig på det offentligas roll genom kommuner och landsting.

Ökningen av antalet Michelin-restauranger sätter ljuset på behovet av ett nytt Øresund Food Network. Vi ser nu att det är det privata näringslivet – och inte den offentliga sektorn – som driver regionens innovation inom livsmedelssektorn. Vi behöver bättre kunskapsdelning och åtgång till forskning över sundet för att få snöbollen att rulla ännu längre.

Kort sagt: Just nu visar restaurangbranschen i regionen starka innovativa drag, vilket resulterat i en rekordskörd av Michelin-stjärnor. Det ger […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Mau Holding får sin första vd

    Malmö universitets holdingbolag, Mau Holding, ska sätta fart på det operativa arbetet och göra fler investeringar. Därför tillsätts för första gången en vd, som tillträder den 1 januari. Rapidus kan nu berätta vem det blir. 

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Tillväxt Helsingborg återvänder till rötterna

    Jeremie Poirier, superminglare och initiativtagare till jätteeventet the Drop, blir ny vd för Tillväxt Helsingborg. Rekryteringen markerar en nystart för stiftelsens ursprungsidé.

  • Innovation Skånes nya miljardmål

    I somras tillträdde Tue David Bak som vd för Innovation Skåne. Nu har han lagt om strategin för hur innovationsbolaget ska arbeta och vilka mål som ska nås. Det handlar om stora pengar och målen är minst sagt djärva.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Tunga namn till växande Ystad Summit

    Arrangören hoppas på konkreta svar på frågor som rör hållbarhet och beredskap när den tredje upplagan av Ystad Summit drar i gång i morgon. På plats från näringslivshåll finns bland andra Tetra Paks Sverigechef Marie Sandin och Johanna Nordell, hållbarhetschef på Ikea Sverige.

  • Sista dagen för tillväxtnestorn

    I morgon fredag är det sista arbetsdagen för Jan-Erik Bengtsson efter 13 år som ledare för Tillväxt Malmö. – Jag är stolt över att ha skapat 2 500 nya jobb i Malmö, säger han.