Lundaföretaget Elonroad, som utvecklar en laddningsskena i vägbanan för elfordon, nådde för två veckor sedan delmålet 150.000 Watt för energiöverföringen mellan vägbanan och bilen. Därmed kan tekniken bli intressant för kommersiella tillämpningar.
Sedan utvecklingsföretaget Elonroad startade för drygt tre år sedan, i ett nära samarbete med Lunds tekniska högskola, har 150.000 watt varit ett viktigt effektmål för att visa marknaden att tekniken håller vad man utlovat.
– Den här effekten garanterar två saker. Dels att den är tillräckligt stor för att driva större fordon som lastbilar och bussar, som är nödvändigt för att tekniken ska nyttjas inom kollektivtrafiken. Dels att effekten räcker för att fordonet ska kunna ackumulera ström under transporten, så att en stillastående laddning inte blir nödvändig, säger Elonroads vd Dan Zethraeus.
Resultaten har uppmäts vid den 200 meter långa testbana som stod klar förra året och som byggts i samarbete med elbolaget Kraftringen på deras produktionsanläggning norr om Lund. Bygget av testbanan har stöttats med 12 miljoner kronor från Energimyndigheten via LTH.
Det uppnådda delmålet innebär att Elonroad nu ser sig om efter finansiering för att kunna lägga i en växel och få ut tekniken på marknaden under de kommande åren.
I november 2017 hade Elonroad en förevisning av tekniken på testbanan där gräddan av landets elvägsintressenter bjöds in.
– Kort därefter hörde finansdepartementet av sig. Regeringen har angett som mål att år 2035 ska 40 procent av bilarna drivas med el, så det är ett prioriterat område för dem, säger Dan Zethraeus.
Trafikverket har upprättat en ”Nationell färdplan för elvägar” för perioden 2018-2022. I denna fastställs att man ska stötta och främja utvecklingen av nya elvägstekniker och nämner företag som Alstom, Volvo, Bombardier och just Elonroad som bolag som Trafikverket vill utföra tester tillsammans med.
Enligt Dan Zethraeus har flera kommuner visat intresse för tekniken, och om en vecka kommer den första laddningsskenan att levereras till Mariestads kommun där en vägstump ska testköras.
Magnus Erlandsson