torsdag 21 november 2024

inloggad som

Elonroad når milstolpe för elbilsteknik

Lundaföretaget Elonroad, som utvecklar en laddningsskena i vägbanan för elfordon, nådde för två veckor sedan delmålet 150.000 Watt för energiöverföringen mellan vägbanan och bilen. Därmed kan tekniken bli intressant för kommersiella tillämpningar.

Sedan utvecklingsföretaget Elonroad startade för drygt tre år sedan, i ett nära samarbete med Lunds tekniska högskola, har 150.000 watt varit ett viktigt effektmål för att visa marknaden att tekniken håller vad man utlovat.

– Den här effekten garanterar två saker. Dels att den är tillräckligt stor för att driva större fordon som lastbilar och bussar, som är nödvändigt för att tekniken ska nyttjas inom kollektivtrafiken. Dels att effekten räcker för att fordonet ska kunna ackumulera ström under transporten, så att en stillastående laddning inte blir nödvändig, säger Elonroads vd Dan Zethraeus.

Resultaten har uppmäts vid den 200 meter långa testbana som stod klar förra året och som byggts i samarbete med elbolaget Kraftringen på deras produktionsanläggning norr om Lund. Bygget av testbanan har stöttats med 12 miljoner kronor från Energimyndigheten via LTH.

Det uppnådda delmålet innebär att Elonroad nu ser sig om efter finansiering för att kunna lägga i en växel och få ut tekniken på marknaden under de kommande åren.

I november 2017 hade Elonroad en förevisning av tekniken på testbanan där gräddan av landets elvägsintressenter bjöds in.

– Kort därefter hörde finansdepartementet av sig. Regeringen har angett som mål att år 2035 ska 40 procent av bilarna drivas med el, så det är ett prioriterat område för dem, säger Dan Zethraeus.

Trafikverket har upprättat en ”Nationell färdplan för elvägar” för perioden 2018-2022. I denna fastställs att man ska stötta och främja utvecklingen av nya elvägstekniker och nämner företag som Alstom, Volvo, Bombardier och just Elonroad som bolag som Trafikverket vill utföra tester tillsammans med.

Enligt Dan Zethraeus har flera kommuner visat intresse för tekniken, och om en vecka kommer den första laddningsskenan att levereras till Mariestads kommun där en vägstump ska testköras.

Magnus Erlandsson

Lundaföretaget Elonroad, som utvecklar en laddningsskena i vägbanan för elfordon, nådde för två veckor sedan delmålet 150.000 Watt för energiöverföringen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.