fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Elonroad når milstolpe för elbilsteknik

Lundaföretaget Elonroad, som utvecklar en laddningsskena i vägbanan för elfordon, nådde för två veckor sedan delmålet 150.000 Watt för energiöverföringen mellan vägbanan och bilen. Därmed kan tekniken bli intressant för kommersiella tillämpningar.

Sedan utvecklingsföretaget Elonroad startade för drygt tre år sedan, i ett nära samarbete med Lunds tekniska högskola, har 150.000 watt varit ett viktigt effektmål för att visa marknaden att tekniken håller vad man utlovat.

– Den här effekten garanterar två saker. Dels att den är tillräckligt stor för att driva större fordon som lastbilar och bussar, som är nödvändigt för att tekniken ska nyttjas inom kollektivtrafiken. Dels att effekten räcker för att fordonet ska kunna ackumulera ström under transporten, så att en stillastående laddning inte blir nödvändig, säger Elonroads vd Dan Zethraeus.

Resultaten har uppmäts vid den 200 meter långa testbana som stod klar förra året och som byggts i samarbete med elbolaget Kraftringen på deras produktionsanläggning norr om Lund. Bygget av testbanan har stöttats med 12 miljoner kronor från Energimyndigheten via LTH.

Det uppnådda delmålet innebär att Elonroad nu ser sig om efter finansiering för att kunna lägga i en växel och få ut tekniken på marknaden under de kommande åren.

I november 2017 hade Elonroad en förevisning av tekniken på testbanan där gräddan av landets elvägsintressenter bjöds in.

– Kort därefter hörde finansdepartementet av sig. Regeringen har angett som mål att år 2035 ska 40 procent av bilarna drivas med el, så det är ett prioriterat område för dem, säger Dan Zethraeus.

Trafikverket har upprättat en ”Nationell färdplan för elvägar” för perioden 2018-2022. I denna fastställs att man ska stötta och främja utvecklingen av nya elvägstekniker och nämner företag som Alstom, Volvo, Bombardier och just Elonroad som bolag som Trafikverket vill utföra tester tillsammans med.

Enligt Dan Zethraeus har flera kommuner visat intresse för tekniken, och om en vecka kommer den första laddningsskenan att levereras till Mariestads kommun där en vägstump ska testköras.

Magnus Erlandsson

Lundaföretaget Elonroad, som utvecklar en laddningsskena i vägbanan för elfordon, nådde för två veckor sedan delmålet 150.000 Watt för energiöverföringen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.

  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.