fredag 19 april 2024

inloggad som

Grodan blev prins på Rapidusfesten

Årets Rapidusföretag är FlatFrog, som efter ett decennium av utveckling, anpassning och tunga kostnader verkar ha uppnått sitt efterlängtade globala genombrott. Även Helsingsborgsbolaget Healthy Heroes prisades under årets Rapidusfest, i kategorin ”friskt vågat” för sin satsning på frukostflingor för barn.

Redan för ett par veckor sedan var årets Rapidusfest, som ikväll gick av stapeln på Studio Malmö, fullbokad. En kväll som kantades av sedvanligt mingel och ett quiz om Danmark och näringslivet i Öresund. Men demaskeringen av den skånska okunskapen om Danmark var inte kvällens stora nyhet, utan som vanligt kröningen av årets Rapidusföretag.

Det blev Lundabolaget FlatFrog, vars teknik gör att skärmar via ljussignaler reagerar på allt som kommer i kontakt med glasytan. På så sätt kan man med fingertoppar, pennor eller andra objekt arbeta direkt på skärmen – och dessutom kan flera personer göra det samtidigt.

Några av kriterierna som juryn tog hänsyn till var innovationskraft, idéhöjd och ambitionen att lösa ett verkligt problem. Dessutom var det viktigt att företaget har en utarbetad strategi och ekonomisk plattform. En del av motiveringen till att just FlatFrog valdes löd: ”för den långa, oförtröttliga resan mot ett globalt genombrott som nu ser ut att vara ett faktum”. Ett genombrott som kom knappast över en natt.

Förvisso är det färska avtalet med Samsung – som innebär att FlatFrogs teknik för tryckkänsliga skärmar ska integreras i elektronikjättens nya digitala blädderblock – i sig ett genombrott. Men den globala framgången har nalkats under några år nu. 2016 fyrdubblades bolagets omsättning till 34 miljoner kronor och 2017 tredubblades den till mer än 100 miljoner kronor.

Bakom en stor del av ökningen ligger ett partnersamarbete med Promethean som säljer skärmar inom utbildningssektorn. Det är dock inte det affärsområdet som ger Flatfrog den bästa vinstmarginalen. Det är istället företagssektorn där de nu alltså börjat etablerat sig på allvar. Enligt styrelseordförande Christer Fåhreaus kan detta affärsområde, efter avtalet med Samsung, komma att närma sig utbildningssektorns bruttomarginal under 2018.

Så visst ser genombrottet nu ut att vara ett faktum, men det har sannerligen inte varit gratis. Bara under 2016 tog Flatfrog in 103 miljoner från ägarkretsen och totalt har verksamheten finansierats med över 500 miljoner sedan starten 2003.

– Vår teknik är verkligen helt unik, vi har över 100 patentfamiljer. Inte patent, utan patentfamiljer. Inget kan stoppa oss nu, alla styrelserum och klassrum i världen kommer ha en av våra skärmar inom tio år, sa FlatFrogs styrelseordförande Christer Fåhraeus som osade av självförtroende när han mottog priset tillsammans med kollegan Andreas Olsson.

Även Healthy Heroes från Helsingborg prisades ikväll. Det var i kategorin ”friskt vågat” vilket kan anses vara en underdrift för ett företag som försöker konkurrera med jättarna som kontrollerar livsmedelsbranschen med sin nyttiga granola för barn.

Grundarna Amanda Larsson och Calle Rosengren mottog priset och berättade om resan de gjort med sin affärsidé som de kläckte under gymnasiet. Och till sist fick de frågan om hur man utan erfarenhet vågar försöka gå in en bransch som domineras av jättar.

– Man är sjukt naiv och har ingen jävla aning vad man håller på med, svarade en skämtsam Calle Rosengren.

Matilda Andersson från Pink Programing fick dessutom ta emot Coests årliga entreprenörsstipendium, med en motivering som prisade hennes ”starkt drivande idealism”.

Klicka här för att se fler bilder från Rapidusfesten. I minglet syntes bland andra Ann-Sofie Hörlin från Almi Invest Syd, Sven Knutsson, vd för Mellby Gård Innovation & Tillväxt samt Axis kommunikationschef Helena Hed.

Text: Emilano Strauss
Foto: Kristoffer Lindblad

 

Årets Rapidusföretag är FlatFrog, som efter ett decennium av utveckling, anpassning och tunga kostnader verkar ha uppnått sitt efterlängtade globala […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Svensk scampi i Lejonkulan

    Veckans avsnitt av podden Lejonkulan gästas av bolaget Cresponix som ska odla hållbar scampi i Sverige. Det är första gången Jan Dahlqvist bjuder in ett bolag helt utan Skånekopplingar.