måndag 18 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Monumental kaxighet driver skånska elbilen

Kort sagt: Om det är ett uppblåst luftslott eller en solid bro till framtiden är för tidigt att säga. Men det står redan klart att som bolagsbygge liknar Uniti knappast något vi tidigare sett i Öresundsregionen – undantaget Hövding.

Av Erik Olausson, chefredaktör

”Det här kommer bli en stor grej” var något av det första Lewis Horne sa när jag hösten 2015 knackade på i lokalerna till dåvarande LU Open. Som chef för social innovation på LU Open hade han lyckats samla ihop en kärntrupp av mestadels studenter vid Lunds universitet kring idén att bygga en lättviktselbil för stadskörning med flera futuristiska detaljer. Exempelvis skulle bilens material delvis bestå av växtfibrer och ett styre med tvåhandsfattning ersätta både ratt och pedaler.

Övertygelsen om att ens idé kommer förändra världen hör till om man är entreprenör och är ofta nödvändig för att våga ta steget att bygga ett innovationsbolag på oprövad teknik. Men även med det i åtanke är Unitis kaxighet monumental. Bolaget ska på eget bevåg utmana världens fordonsjättar med en tvåsitsig elbil som väger drygt 400 kilo. Redan 2019 ska Uniti enligt planen producera 20.000 bilar i en tidigare armaturfabrik i Landskrona. För att klara det siktar ledningen på att ta in närmare en miljard kronor (!) under 2018.

Idén att helt bortse från designen av en befintlig produkt och börja om från början har Uniti gemensamt med Malmöbolaget Hövding och dess självuppblåsande cykelhjälm. Och likheterna slutar inte där. Lewis Horne och hans kompanjoner var liksom Hövdings grundare, Terese Alstin och Anna Haupt, helt okända när de drog igång och saknade tidigare meriter att falla tillbaka på. Men liksom Hövding-duon har de visat sig vara fenomenala på att skapa hajp för den egna verksamheten.

Sedan Rapidus skrev första artikeln om bolaget i september 2015 har skisserna till den framtida elbilen synts i bland annat The Guardian, Wired och amerikanska TV-kanalen CNBC – för att inte tala om intresset bland de svenska medierna. Det märks inte minst denna vecka, då Uniti visar upp de första färdiga prototyperna av elbilen för pressen och allmänheten.

Den stora uppmärksamheten har gjort att Uniti kunnat plocka in drygt 30 miljoner kronor i två omgångar gräsrotsfinansiering. Hajpen har även fått storbolag att vilja haka på med hopp om att coolheten ska gnugga av sig. Under hösten lanserade E.on en kampanj där de som köper en Uniti-bil får gratis ström motsvarande bilens beräknade förbrukning under fem år. Och när bilen nu ska börja säljas sker det bland annat genom att prototyper ställs ut på tyska elektronikkedjan MediaMarkts varuhus i Nacka och Svågertorp.

Med teknik som i princip ska vara öppen för vem som helst att bygga vidare på har Unitis ledning också lyckats ovanligt väl med att sälja in sig själva som världsförbättrare, som inte i första hand bygger en bilfabrik utan en folkrörelse för mer miljövänliga transportmedel.

Men det är när halleluja-kören sjunger som starkast som det gäller att hålla huvudet kallt. Även om det än så länge gått väldigt fort för Uniti visar exemplet med Hövding utmaningen i att få vanliga konsumenter att slanta upp för produkter som är så olika det mesta annat de är vana vid.

Trots all uppmärksamhet, en briljant teknisk lösning och tung ekonomisk uppbackning är det först nu, sju år efter att cykelhjälmen premiärvisades, som Hövdings försäljning börjat lossna. Och resultatet i senaste kvartalsrapporten är fortfarande blodrött, -8,5 miljoner kronor. Längs med vägen har dessutom grundarna Anna Haupt och Terese Alstin avpolletterats efter oenighet med vd:n Fredrik Carling.

Det finns även andra tveksamma aspekter med Uniti. För att bidra till finansieringen är bolaget i färd med att lansera en egen variant av kryptovalutan Bitcoin, ”Uniti Green Tokens”. Den som köper på sig ska bland annat få första tjing på att använda data som genereras när bilarna börjar rulla på vägarna. Det finns flera exempel på företag i Silicon Valley som lyckats få in stora belopp genom att lansera motsvarande digitala polletter, men metoden har också mötts av kritik från bland annat Finansinspektionen eftersom polletterna står utanför myndigheternas tillsyn. Därmed saknas allt vad konsumentskydd heter.

Även om drivkraften i första hand verkar vara att bidra till framtidens hållbara transporter ska man inte heller glömma att detta håller på att bli big business för Unitis kärntrupp. I höstens gräsrotsfinansiering kostade aktierna 14,50 kronor styck, vilket ger en värdering av hela bolaget på drygt 860 miljoner kronor. Över tre fjärdedelar av Uniti ägs av två bolag som kontrolleras av Lewis Horne, med en rad nyckelmedarbetare som delägare.

Hur man än vänder och vrider på det är Uniti ett fascinerande fenomen, väl värt att hålla ögonen på även framöver. Friskt vågat är hälften vunnet. Men man ska ju vinna andra hälften också.

Kort sagt: Om det är ett uppblåst luftslott eller en solid bro till framtiden är för tidigt att säga. Men […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Fåhraeus går in i Trackpaw

    Lundabolaget Trackpaw, med grundaren Liza Tchapanova Albrektson, fick sin kapitalrunda övertecknad sedan Industrifonden och Christer Fåhraeus fond FSG valt att gå in med varsin kontrollpost.

  • Mau Holding investerar

    Efter flera år med få satsningar gör Mau Holding en investering – i en musikapp för förskolan. Samtidigt införs en modell som ska göra att fler av universitetets affärsidéer når marknaden.

  • På nya jobb

    Skånska börsbolag möblerar om i toppen. En ny vd tar över rodret för att ge fart åt expansionen medan en annan bygger sitt team för att vända nedåtgående siffror.

  • Rapporter från vecka 34

    Mattor och sportartiklar går bra, medan mode går trögt. Det framgår av de kvartalsrapporter som kom i förra veckan.


  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.