torsdag 15 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

HH-Ferries har fått styr på problemtyngd batteridrift

Efter 300 investerade miljoner och ett halvårs försening har HH-Ferries omskrivna batteridrift nu börjat fungera – åtminstone på en av de två färjorna. Enligt HH Ferries driftschef Jens Ole Hansen har tekniken slutligen levt upp till kraven.

– Det funkar nu. Vi kör fortfarande med hybriddrift på bägge färjor men på Tycho Brahe-färjan står eldriften numera för 80-90 procent. På Aurora-färjan behöver vi fortfarande göra några justeringar, säger han till Rapidus.

Han vill inte sätta något datum på den slutliga invigningen av eldriften. I somras skulle danska klimatministern Lars Christian Lilleholt ha klippt bandet på invigningen, som fick avblåsas i sista stund.

Eldriften bygger på att färjorna kan laddas upp på 5-9 minuter med elkraft motsvarande 70 elbilar. Det sker med hjälp av en laserstyrd robot, som bidrog till att HH Ferries fick priset ”Baltic Sea Clean Maritime Award” i Berlin 14 juni – sex dagar innan invigningen blev avlyst.

Fortfarande kvarstår frågor om eventuella ersättningar för förseningarna i projektet, där EU-organet INEA stod för 120 miljoner kronor och ABB Marine Ports var teknikleverantör.

Klik her for at se dansk version av artikeln

Keld Broksø

Efter 300 investerade miljoner och ett halvårs försening har HH-Ferries omskrivna batteridrift nu börjat fungera – åtminstone på en av […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.