Sedan Malmöbolaget bakom vårdappen Joint Academy lanserade sin digitala sjukgymnast mot artros i maj har bolaget fått ett hundratal patienter. Arthros månadsomsättning har samtidigt gått från en spottsyver till en halv miljon kronor i oktober.
Att leva med den kroniska ledsjukdomen artros innebär konstant smärta. En av de vanligaste behandlingarna för att lindra symtomen är sjukgymnastik, och det är också den metod som Arthro, som tidigare hette Jojnts, använder sig av. Appen Joint Academy samlar in data från användarna för att skapa ett individanpassat träningsprogram och minska vårdbesöken.
– Vi pratar med patienter varje dag, vi har ett helt team sjukgymnaster som jobbar med dem. Och patientnöjdheten växer, säger vd:n och medgrundaren Jakob Dahlberg till Rapidus.
Patientnöjdheten är viktig eftersom bolaget bara får betalt om träningsprogrammet ger hälsoresultat. Tjänsten rullades ut i maj i samarbete med landsting och försäkringsbolag, och sedan dess har försäljningen tagit fart. I oktober hade Arthro en omsättning på en halv miljon kronor.
– Vi har lyckats få till en affär som fungerar hyfsat bra. Och vi har en stor förhoppning om att kunna rulla ut det här i fler landsting och försäkringsbolag, säger Jakob Dahlberg.
Han räknar med att omsättningen för 2017 landar på omkring tre miljoner kronor – tack vare årets sista fyra månader. Härnäst sneglar Arthro på USA.
– Det är en mogen marknad. Där finns ett par e-hälsobolag som fokuserar på diabetes och astma, som fungerar bra. Men ingen som gör det vi gör, säger Jakob Dahlberg.
Arthro har i dagsläget 26 anställda i Malmö och planerar att växa med upp till tio personer till under nästa år. I en finansieringsrunda 2016 tog bolaget in närmare 20 miljoner kronor i kapital från bland annat King-grundarnas riskkapitalbolag Sweet Capital.
Felicia Frithiof