Entreprenörerna bakom den Skånebaserade restaurang- och kafékedjan Redfellas planerar att expandera verksamheten från dagens 9 restauranger till 50. I höst inleds en gräsrotsfinansieringskampanj som ledningen hoppas ska ge 20 miljoner kronor.
Nyligen bestämde en av Redfellas konkurrenter, Malmöbaserade kafékedjan Barista, att sluta driva egna kaféer och försöka komma ur sitt ekonomiskt pressade läge genom att istället lägga ut all verksamhet på franchise.
Redfellas vd Patrik Westbergen tror också starkt på franchisetrenden. Redfellas har idag nio restauranger på franchisebasis som tillsammans omsätter drygt 45 miljoner konor per år. Moderbolaget har huvudkontor i Vellinge och omsättningen beräknas i år bli 4,5 miljoner kronor.
I november ska bolaget ta hjälp av gräsrotsfinansiering, crowdfunding, för att ta in upp till 20 miljoner kronor. Pengarna ska gå till expansion av antalet franchisetagare men bolaget planerar också att öppna ett antal restauranger ägda av moderbolaget. Planen är att investeringarna från ”gräsrötterna” också ska kunna gå att omsätta i mat och dryck.
– I dag äter cirka 50.000 kunder hos Redfellas per månad och om 10.000 nya delägare regelbundet skulle börja äta hos oss så skulle det genera en avsevärd omsättningsökning, säger Patrik Westbergen till Rapidus.
Några investerare i form av vänner och idrottspersonligheter har redan lovat att investera större summor, men Patrik Westbergen vill inte nämna vem eller hur mycket kapital som är säkrat.
Historiskt är resultatet blandat för expansiva skånska snabbmats- och cafékedjor. Medan exempelvis Salads and Smoothies tvingades till ett omtag efter konkurs och Barista i dag kämpar för sin överlevnad har Espresso House, grundat i Lund på 1990-talet, växt till en av dominanterna i Norden med över 250 caféer.
Anders Frick