torsdag 21 november 2024

inloggad som

Scania blir nyckelkund för Al-Amoudis Crossborder

Lastbilstillverkaren Scania har köpt in Crossborder Technologies lastpall i metall. Ordern är den största hittills för det tungt uppbackade skånska teknikbolaget, som haft en tuff resa sedan första marknadslanseringen 2009.

Affären med Scandia gäller över 600 exemplar av Crossborders lastbärare, som är flera gånger dyrare än de klassiska träpallar som dominerar dagens godsflöden. I gengäld är Crossborders pall bland annat lättare, brandtålig och har längre hållbarhet, något som ska göra den billigare i det långa loppet. Inspirationen till pallen kommer från bilindustrin, där chassidelarna blivit allt slagtåligare trots minskad vikt.

Crossborder gjorde sin första marknadsintroduktion 2009 men försäljningen tog aldrig fart. Sedan dess har bolaget gjort ett omtag och bland annat kompletterat pallen med pallkragar och lock.

Ordervärdet till Scania är på knappt 1,5 miljoner kronor. Det räcker inte långt för att räta upp siffrorna för Crossborder, som de senaste åren gått med 8-10 miljoner kronor i förlust per år. Men vd Ulf Olsson ser det som det första steg.

– Det vi levererat är till enbart ett flöde av tillverkningen i Scanias fabrik i Södertälje, det finns fantastiska möjligheter att leverera till fler delar av Scania-koncernen, säger han till Rapidus.

Crossborder har även affärer på gång med ett antal andra stora industriföretag i Sverige och Norge, uppger Ulf Olsson.

– 2017 kommer vi inte nå break-even, men jag har större förhoppningar om 2018, säger han.

Under tiden stagas Crossborder upp av ägargruppen, med miljardären Mohammed Al-Amoudis svenska bolag Midroc New Technology och börsnoterade Trelleborgs huvudägare Henry Dunkers Förvaltning i spetsen. Bara under våren och sommaren har de skjutit till åtta miljoner kronor i kontanter och genom kvittningsemissioner till Crossborder Technologies.

Crossborder Technologis är beläget i Trelleborg och sysselsätter i dag fem personer, inräknat konsulter. Bland de mindre delägarna syns Volvo Technology Transfer och Almi Invest Syd.

Erik Olausson

Lastbilstillverkaren Scania har köpt in Crossborder Technologies lastpall i metall. Ordern är den största hittills för det tungt uppbackade skånska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.