lördag 17 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Scania blir nyckelkund för Al-Amoudis Crossborder

Lastbilstillverkaren Scania har köpt in Crossborder Technologies lastpall i metall. Ordern är den största hittills för det tungt uppbackade skånska teknikbolaget, som haft en tuff resa sedan första marknadslanseringen 2009.

Affären med Scandia gäller över 600 exemplar av Crossborders lastbärare, som är flera gånger dyrare än de klassiska träpallar som dominerar dagens godsflöden. I gengäld är Crossborders pall bland annat lättare, brandtålig och har längre hållbarhet, något som ska göra den billigare i det långa loppet. Inspirationen till pallen kommer från bilindustrin, där chassidelarna blivit allt slagtåligare trots minskad vikt.

Crossborder gjorde sin första marknadsintroduktion 2009 men försäljningen tog aldrig fart. Sedan dess har bolaget gjort ett omtag och bland annat kompletterat pallen med pallkragar och lock.

Ordervärdet till Scania är på knappt 1,5 miljoner kronor. Det räcker inte långt för att räta upp siffrorna för Crossborder, som de senaste åren gått med 8-10 miljoner kronor i förlust per år. Men vd Ulf Olsson ser det som det första steg.

– Det vi levererat är till enbart ett flöde av tillverkningen i Scanias fabrik i Södertälje, det finns fantastiska möjligheter att leverera till fler delar av Scania-koncernen, säger han till Rapidus.

Crossborder har även affärer på gång med ett antal andra stora industriföretag i Sverige och Norge, uppger Ulf Olsson.

– 2017 kommer vi inte nå break-even, men jag har större förhoppningar om 2018, säger han.

Under tiden stagas Crossborder upp av ägargruppen, med miljardären Mohammed Al-Amoudis svenska bolag Midroc New Technology och börsnoterade Trelleborgs huvudägare Henry Dunkers Förvaltning i spetsen. Bara under våren och sommaren har de skjutit till åtta miljoner kronor i kontanter och genom kvittningsemissioner till Crossborder Technologies.

Crossborder Technologis är beläget i Trelleborg och sysselsätter i dag fem personer, inräknat konsulter. Bland de mindre delägarna syns Volvo Technology Transfer och Almi Invest Syd.

Erik Olausson

Lastbilstillverkaren Scania har köpt in Crossborder Technologies lastpall i metall. Ordern är den största hittills för det tungt uppbackade skånska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.