Lastbilstillverkaren Scania har köpt in Crossborder Technologies lastpall i metall. Ordern är den största hittills för det tungt uppbackade skånska teknikbolaget, som haft en tuff resa sedan första marknadslanseringen 2009.
Affären med Scandia gäller över 600 exemplar av Crossborders lastbärare, som är flera gånger dyrare än de klassiska träpallar som dominerar dagens godsflöden. I gengäld är Crossborders pall bland annat lättare, brandtålig och har längre hållbarhet, något som ska göra den billigare i det långa loppet. Inspirationen till pallen kommer från bilindustrin, där chassidelarna blivit allt slagtåligare trots minskad vikt.
Crossborder gjorde sin första marknadsintroduktion 2009 men försäljningen tog aldrig fart. Sedan dess har bolaget gjort ett omtag och bland annat kompletterat pallen med pallkragar och lock.
Ordervärdet till Scania är på knappt 1,5 miljoner kronor. Det räcker inte långt för att räta upp siffrorna för Crossborder, som de senaste åren gått med 8-10 miljoner kronor i förlust per år. Men vd Ulf Olsson ser det som det första steg.
– Det vi levererat är till enbart ett flöde av tillverkningen i Scanias fabrik i Södertälje, det finns fantastiska möjligheter att leverera till fler delar av Scania-koncernen, säger han till Rapidus.
Crossborder har även affärer på gång med ett antal andra stora industriföretag i Sverige och Norge, uppger Ulf Olsson.
– 2017 kommer vi inte nå break-even, men jag har större förhoppningar om 2018, säger han.
Under tiden stagas Crossborder upp av ägargruppen, med miljardären Mohammed Al-Amoudis svenska bolag Midroc New Technology och börsnoterade Trelleborgs huvudägare Henry Dunkers Förvaltning i spetsen. Bara under våren och sommaren har de skjutit till åtta miljoner kronor i kontanter och genom kvittningsemissioner till Crossborder Technologies.
Crossborder Technologis är beläget i Trelleborg och sysselsätter i dag fem personer, inräknat konsulter. Bland de mindre delägarna syns Volvo Technology Transfer och Almi Invest Syd.
Erik Olausson