Lundabolaget Acconeers radarchip testas just nu av ett asiatiskt bilföretag för olika funktioner inne i bilkupéer. Parallellt pågår ett kundprojekt där tekniken används för att detektera lediga parkeringsplatser.
Acconeers radarchip är fem gånger fem millimeter stort och har en effekt på mindre än en milliwatt. Tack vare detta kan chippet sättas in i kompakta, batteridrivna prylar. Bolaget har ännu inte någon försäljning men just nu tre större pågående kundprojekt med asiatiska företag där chippen testas. Bland annat handlar det om ett bilföretag som vill se om tekniken kan ge säkrare besked på om en passagerare sitter utan bilbälte än vad dagens trycksensorer klarar.
– Bilapplikationerna kommer att ta lång tid att testa. Vi har två andra kundprojekt: i en sensor för att detektera lediga parkeringsplatser på ställen där det inte finns elektricitet, samt i en robotdammsugare. Testerna med parkeringssensorer bör bli klara under året, säger vd Lars Lindell till Rapidus.
Närmaste konkurrenten är tyska Infineon, vars chip är integrerade i Googles Soli-produkter för geststyrning, men de chippen är tre gånger större och drar tio gånger mer ström än Acconeers, uppger Lars Lindell.
Acconeer har siktet inställt på en notering på First North och ett beslut bör komma senast under sommaren om noteringen ska hinna ske i år, enligt Lars Lindell.
– Vi kommer då ta in mer pengar än vi gjorde i förra rundan, säger han med hänvisning till förra sommarens nyemission på 60 miljoner kronor.
Bland ägarna finns förre Hilding Anders-vd:n Bengt Adolfssons bolag BGA Invest samt en koreansk aktör inom mobilindustrin. Även Winplantan, Almi, LU Holding samt grundarna Mikael Egard, Mats Ärlelid, Mårten Öbrink och Lars-Erik Wernersson finns i ägarlistan. Nyligen har Magnus Wide ersatt Tord Wingren i styrelsen, båda ägarrepresentanter för Winplantan.
Acconeer knoppades av 2012 från LTH-professorn Lars-Erik Wernerssons forskargrupp, och sysselsätter ett 20-tal personer.
Elisabet Ottosson