lördag 19 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

DMI International öppnar kontor i Malmö

Amerikanska DMI, Digital Management Inc, med huvudkontor i Washington, Europasäte i London samt utvecklingskontor i Barcelona, satsar på en Nordenetablering. Och de väljer att börja i Skåne och Göteborg.

– Ambitionen är att vi ska ha runt fem expertkompetenser i Malmö och uppdrag från ett tiotal företag i regionen inom ett år, säger Michael Eriksson som är DMI Internationals verksamhetschef.

Sedan kort tid tillbaka finns ett DMI-kontor i Göteborg med tre anställda och nu fortsätter alltså etableringen med ett kontor i Malmö där man kommer att sitta i United Spaces nya lokaler i Studio i Västra hamnen från början av april.

För att leda etableringen i Norden har DMI rekryterat Alan Smith från Volvo Group, där tidigare global digital chef, och Jessica Nordlander från Google, där tidigare ansvarig för nya affärsområden i Norden.

Som exempel på kompetenser de letar efter nämner Michal Eriksson ”big data experter”, det vill säga personer som kan hantera och göra analyser av stora mängder datapunkter. DMI:s affärsidé handlar om digital omställning och att anpassa sina kunders verksamheter till en digital värld. De sysslar bland annat med tjänster inom webb, mobilteknik och datalagring i molnet. 

Michael Eriksson kom in i företaget i samband med att DMI år 2013 köpte det skånska appbolaget Golden Gekko med rötter från LTH och med före detta anställda från Sony Mobile. En av grundarna och delägare i Golden Gekko, Magnus Jern som nu avancerat till innovationsansvarig inom DMI, kommenterar satsningen så här:

– Vi ser att Sverige har ett försprång inom utveckling och tillverkning av internet of things, och eftersom vi har goda kontakter i Skåne och Lund sedan tidigare är det naturligt för oss att börja där.

DMI har totalt 2.200 anställda och av dessa jobbar drygt 350 i DMI International.

2015 omsatte hela koncernen 330 miljoner dollar och DMI International, som enligt Michael Eriksson i princip är det gamla Golden Gekko med kunder i Europa och Asien, omsatte 2016 cirka 10 miljoner dollar. Prognosen för Norden 2017 är 1,2 miljoner dollar.

Magnus Erlandsson

Amerikanska DMI, Digital Management Inc, med huvudkontor i Washington, Europasäte i London samt utvecklingskontor i Barcelona, satsar på en Nordenetablering. Och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.