torsdag 30 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

DMI International öppnar kontor i Malmö

Amerikanska DMI, Digital Management Inc, med huvudkontor i Washington, Europasäte i London samt utvecklingskontor i Barcelona, satsar på en Nordenetablering. Och de väljer att börja i Skåne och Göteborg.

– Ambitionen är att vi ska ha runt fem expertkompetenser i Malmö och uppdrag från ett tiotal företag i regionen inom ett år, säger Michael Eriksson som är DMI Internationals verksamhetschef.

Sedan kort tid tillbaka finns ett DMI-kontor i Göteborg med tre anställda och nu fortsätter alltså etableringen med ett kontor i Malmö där man kommer att sitta i United Spaces nya lokaler i Studio i Västra hamnen från början av april.

För att leda etableringen i Norden har DMI rekryterat Alan Smith från Volvo Group, där tidigare global digital chef, och Jessica Nordlander från Google, där tidigare ansvarig för nya affärsområden i Norden.

Som exempel på kompetenser de letar efter nämner Michal Eriksson ”big data experter”, det vill säga personer som kan hantera och göra analyser av stora mängder datapunkter. DMI:s affärsidé handlar om digital omställning och att anpassa sina kunders verksamheter till en digital värld. De sysslar bland annat med tjänster inom webb, mobilteknik och datalagring i molnet. 

Michael Eriksson kom in i företaget i samband med att DMI år 2013 köpte det skånska appbolaget Golden Gekko med rötter från LTH och med före detta anställda från Sony Mobile. En av grundarna och delägare i Golden Gekko, Magnus Jern som nu avancerat till innovationsansvarig inom DMI, kommenterar satsningen så här:

– Vi ser att Sverige har ett försprång inom utveckling och tillverkning av internet of things, och eftersom vi har goda kontakter i Skåne och Lund sedan tidigare är det naturligt för oss att börja där.

DMI har totalt 2.200 anställda och av dessa jobbar drygt 350 i DMI International.

2015 omsatte hela koncernen 330 miljoner dollar och DMI International, som enligt Michael Eriksson i princip är det gamla Golden Gekko med kunder i Europa och Asien, omsatte 2016 cirka 10 miljoner dollar. Prognosen för Norden 2017 är 1,2 miljoner dollar.

Magnus Erlandsson

Amerikanska DMI, Digital Management Inc, med huvudkontor i Washington, Europasäte i London samt utvecklingskontor i Barcelona, satsar på en Nordenetablering. Och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alfa Laval trefaldigar innovation i Lund

    Först var det Tetra Pak med innovationscentret Biotech Heights. Nu investerar Alfa Laval i ytterligare ett i Lund. Rapidus var på plats när det ceremoniella första spadtaget togs på onsdagen.

  • Lämnade tv-jobbet för mammaträning

    Gravida vet inte alltid hur eller vad de får träna under graviditeten. Det tog tv-reportern Isabel Boltenstern fasta på och startade appen Mammaträning som guidar svenska kvinnor både före och efter att de föder barn. Nu ska appen ut i världen.

  • ”Ännu ett skitkvartal”

    ”Det känns som att jag skrivit samma vd-ord flera kvartal i rad nu, att nu är det dåligt men snart blir det bätrre”. Det säger Oscar Ahlgren, vd för finansrådgivaren Västra Hamnen Corporate Finance. Vändningen låter helt enkelt dröja på sig.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.