måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Bilindustrin bränner in på Ideon

mini_erikKort sagt: Det är alldeles för tidigt att tala om något bilkluster i Lund. Men fröet är sått och samtliga aktörer som etablerat sig i regionen har just nu foten på gaspedalen.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Sedan Carl Benz tog patent på det första exemplaret i slutet av 1800-talet har det egentligen inte hänt så mycket med personbilen. Att de blivit snabbare, bensinsnålare och bekvämare handlar främst om inkrementella förbättringar, i grunden är det samma vagn med bensindriven förbränningsmotor som Carls fru Bertha skumpade runt med på den tyska landsbygden.

På senare år har den snabba IT-utvecklingen dock börjat spilla över på bilindustrin. Det märks inte bara på Teslas framgångar och Ubers försök med självkörande bilar i Pittsburg. På hemmaplan har Volvo, Bosch och Continental etablerat sig på Ideon.

Samtliga är på jakt efter kompetens inom mjukvaruututveckling och teknik för att koppla upp prylar mot nätet, kompetens som blivit ledig efter Sony Mobiles, Ericssons och Intels neddragningar. Och som Rapidus rapporterat under hösten är samtliga på väg att expandera:

* Bosch öppnade sitt kontor på Ideon med ett 30-tal anställda i januari. I dag har styrkan växt till över 80 med plan på att bli 100 så snart som möjligt. Avdelningen fokuserar på mjukvaruutveckling för tillämpningar inom bilindustrin, exempelvis infotainment-system i kupén. En mindre del är inriktad mot elcyklar, där Lundaavdelningen bland annat arbetar med att koppla elcykeln till pulsarmband.

* Volvo tog i ett svep över 35 Linux-inriktade utvecklare då Intel under sommaren lade ner sin utvecklingsavdelning i Lund. Etableringen är en del av en större satsning där Volvo ska rekrytera 400 ingenjörer, de flesta till Göteborgsområdet. Lundakontoret är inriktat på infotainment, men även det som brukar kallas aktiv säkerhet. Det handlar då om system för att automatiskt bromsa eller styra undan vid risk för kollission – funktioner som banar väg för helt självkörande bilar. Platschefen Henrik Svensson uppger för Rapidus att han hoppas dubbla personalstyrkan det närmaste året.

* Continental, som är en bred underleverantör till bilindustrin, har i dag sju anställda på plats vid det nyöppnade kontoret på Ideon. Continental är ännu förtegna om framtidsplanerna i Lund, men klart är att de successivt ska öka upp kontorsytan till att rymma ett 50-tal personer.

* En mer udda fågel i sammanhanget är Uniti, en avknoppning från numera skrotade LU Open, som satsar på att bygga en minimalistiskt – och futuristisk – elbil. Ett 20-tal personer är mer eller mindre löst knutna till projektet men bara en del av dem sitter i Lund. Vd Lewis Horne har en bakgrund från LU Opens gren inom social innovation och Uniti är överlag mer präglat av visionen om hållbara transporter än tankar på vinstmarginalen. Den inställningen har samtidigt banat väg för en lyckad kampanj med gräsrotsfinansiering som avslutas om några dagar. Uniti siktade på fem miljoner kronor men är i skrivande stund uppe i över elva miljoner – pengar som ska gå till att få ut en första rullande prototyp i trafiken.

Det kan tyckas märkligt att allt detta sker i Skåne, som inte haft någon fordonsindustri att tala om sedan Saab lade ner sin sista fabrik i Malmö 1991. Men i grunden är det samma dynamik som Sony och Ericsson länge jobbat med: båda har utveckling i Lund men produktionen på helt andra platser i världen.

Inom ett annat fält är fordonsindustrin dessutom engagerad på LTH sedan lång tid tillbaka. På avdelningen för förbränningsmotorer arbetar ett 30-tal forskare med att öka verkningsgraden och minska utsläppen från dagens bensin- och dieselmotorer. Arbetet backas upp med cirka åtta miljoner kronor per år av ett industrikonsortium som inkluderar Volvo, Scania och Toyota.

Jämfört med de tusentals anställda som fått lämna telekomdrakarna de senaste åren är fordonsindustrins närvaro ännu mycket blygsam. Det verkar också i första hand varit tillgången på attraktiv kompetens som var och en för sig lockat hit Bosch, Volvo och Continental. Men både Bosch och Continental är underleverantörer till Volvo och på sikt är det upplagt för samarbeten och gemensamma satsningar – själva essensen i en klusterbildning.

Med andra ord kommer vi som varit vana att tala om ett mobilkluster i Lund snart behöva lära oss att sudda ut de två första bokstäverna.

Kort sagt: Det är alldeles för tidigt att tala om något bilkluster i Lund. Men fröet är sått och samtliga […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.


  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.