Kort sagt: Børsens stora innovationskonferens i Köpenhamn i veckan gav en del inblickar i hur innovationsarbetet över sundet kan förbättras. Hittills är det knappast ett område där gårdagens Øresundskomiteen eller dagens Greater Copenhagen imponerat.
Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör
Innovation är numera ett slitet modeord, men begreppet är fortfarande livsviktigt för näringslivet på både sidor sundet. I en av många akademiska definitioner handlar innovation om att ”identifiera förändringar och göra dem värdeskapande”. Mer jordnära handlar det om goda idéer som ger avtryck på sista raden. Problemet är att många företag som ser sig själva som innovativa i själva verket bara produktutvecklar, organiserar sig och marknadsför sig som vanligt. Det är livsfarligt.
Undertecknad var projektledare för en innovationskonferens tidigare i veckan arrangerad av tidningen Børsen och Industriens Fond. Det väckte nyfikenhet om vad innovationsbegreppet har för position kring Öresund. Resultatet var nedslående:
* Den numera skrotade Øresundskomiteen sjösatte tanken att vi skulle ”utnyttja våra förmågor och resurser inom innovation tvärs över Öresund.” Som mycket annat stannade det vid fina föresatser. Nu är både komiteen, Øresund Science Region och Øresundsuniversitetet begravna sedan länge. Hoppet som återstår är att ESS och Max IV kommer fungera som drivkrafter för innovationsarbete tvärs över sundet.
* Inom Greater Copenhagen händer det lite mer. Greater Copenhagen Food Innovation ska främja klusterbildning inom livsmedel – men enbart på Själland. I sommar var Köpenhamn därtill värd för The International Smart City conference, under Greater Copenhagens paraply. Fokus var på omstörtande innovationer inom stadsbebyggelse. Det återstår dock att se om konferensen förändrar något. Även projektet Innovation Districts’ bör nämnas här. Det ska identifiera områden där etablerade företag och forskningsinsitutioner befinner sig tätt inpå uppstartsföretag och inkubatorer. Men inget om när eller hur.
Initiativen indikerar att man inte vet vad innovation innebär – eller hur man hanterar det. Det vet däremot företagen mycket väl, annars skulle de dö ut. Därför finns det ett par lärdomar att dra från måndagens konferens i Köpenhamn så att Greater Copenhagen, Medicon Valley Alliance och andra näringslivssamarbeten kan bidra till reell innovation tvärs över Öresund.
En erfarenhet från de mest innovativa i regionen, Coloplats och Novozymes, är enkel: man lär sig av kunderna. Därför blev Coloplats och Novozymes nummer 33 och 59 på Forbes lista över världens mest innovativa företag. Till exempel började Coloplats sin utveckling av stomipåsar och katetrar till inkontinenta kvinnor genom att fråga de framtida användarna vad de önskar sig i fråga om design och funktion. Det har lett till världspatent.
I stället för att fokusera på fluffiga samarbeten med akademiska parter finns här en möjlighet för Greater Copenhagen att göra en verklig skillnad genom att samla konsumentundersökningar på båda sidor sundet, så att användarna kan definiera nödvändig innovation.
Innovation ska göras konkret. Det handlar om att starta med kunderna och deras behov. Men det handlar också om att våga dela kunskap och information.
En dansk, global pumpverksamhet som Grundfos ska numera inte bara pumpa vatten, utan även ha ett IT-system som samlar information om vattenströmmar, bakterier och temperatur till din mobiltelefon. Digitaliseringen ändrar innovationsprocessen och skapar ett behov av att samarbeta och dela information med partnerbolag och kunder. Grundfos är därmed tvingade till att vara offentliga om sin innovation.
En annan lärdom från Novozymes är att det måste finnas utrymme för galna idéer från kunder och medarbetare. 40 procent av dagens Fortune 500-företag kommer vara borta om tio år, enligt en uppmärksammad beräkning från de amerikanska författarna Peter Diamindis och Steven Kotler. Konkurrensen är i dag inte bara global utan kommer från entreprenörer som kastar om alla förutsättningar med företag som Uber, Airbnb, DropBox, Whatsapp och Tesla.
Kan vi på båda sidor Öresund använda mer kraft på att dela kunskap och kundinformation kan Greater Copenhagen få en reell roll för den innovationskraft som är nödvändig för företagens överlevnad.