Under 2014 närapå fördubblade Dan Olofsson insatserna i Malmöbaserade Mikz genom en investering på 126 miljoner kronor, visar det färska bokslutet. Sedan dess har Mikz fått in en norsk storägare, bytt namn till United Influencers Media Group och anställt sju medarbetare vid ett nyöppnat Stockholmskontor.
– Det här är en långsiktig satsning från Dan Olofsson, vi har investerat mycket i teknik och vi har gjort många tester för att hitta det perfekta upplägget. I dag känner vi att vi har det, säger United Influencers Media Groups vd Istvan Beres till Rapidus.
United Influencers personalstyrka kommer fördubblas med Stockholmsetableringen. Malmökontoret sysselsätter sex personer i dag och ska även framöver vara huvudkontor och ansvara för teknikutvecklingen.
Content marketing är ett av två områden United Influencers Media Group satsar på. Det innebär att inlägg från företag placeras bland inläggen från kändisar som Zlatan Ibrahimovic och Mikael Persbrandt i bolagets app.
– Vi ser oss som den nya mediagruppen. Dagens ungdomar kommer inte läsa Sydsvenskan eller Aftonbladet och TV-tittandet minskar. Men de har ett stort intresse att följa sina influencers, som vi kallar dem, säger Istvan Beres.
Parallellt hoppas United Influencers Media Group på licensförsäljning av teknik för kuponger och presentkort samt det egenutvecklade kundhanteringssystemet.
Namnbytet från Mikz skedde i början av augusti då bolaget gick ihop med norska United Bloggers, en bloggportal där företag kan synas genom content-marketing på bloggarnas profiler. Affären genomfördes som en apportemission där United Bloggers ägare får 40 procent av aktierna i Mikz. Ny ordförande i styrelsen blev Kjetil Tveter, grundare av United Bloggers och av gymkedjan Elixia som 2014 togs över av Sats.
Hittills har försäljningen i det tidigare Mikz varit mycket blygsam, omsättningen landade på under 100.000 kronor under 2014 visar bokslutet som just registrerats hos Bolagsverket. Där framgår även hur tungt Danir satsar på projektet: 43 miljoner i koncernbidrag 2012, 72 miljoner 2013 och 126 miljoner i fjol.
– Nu kommer det vända, det är vi 100 procent övertygade om. Om ett år räknar vi med att vi är ett helägt skandinaviskt bolag som finns i Danmark och Finland också, säger Istvan Beres.
Emily Binks