tisdag 1 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Dan Olofsson satsar 126 miljoner på Mikz – som etablerar sig i Stockholm

Under 2014 närapå fördubblade Dan Olofsson insatserna i Malmöbaserade Mikz genom en investering på 126 miljoner kronor, visar det färska bokslutet. Sedan dess har Mikz fått in en norsk storägare, bytt namn till United Influencers Media Group och anställt sju medarbetare vid ett nyöppnat Stockholmskontor.

Istvan Beres– Det här är en långsiktig satsning från Dan Olofsson, vi har investerat mycket i teknik och vi har gjort många tester för att hitta det perfekta upplägget. I dag känner vi att vi har det, säger United Influencers Media Groups vd Istvan Beres till Rapidus.

United Influencers personalstyrka kommer fördubblas med Stockholmsetableringen. Malmökontoret sysselsätter sex personer i dag och ska även framöver vara huvudkontor och ansvara för teknikutvecklingen.

Content marketing är ett av två områden United Influencers Media Group satsar på. Det innebär att inlägg från företag placeras bland inläggen från kändisar som Zlatan Ibrahimovic och Mikael Persbrandt i bolagets app.

– Vi ser oss som den nya mediagruppen. Dagens ungdomar kommer inte läsa Sydsvenskan eller Aftonbladet och TV-tittandet minskar. Men de har ett stort intresse att följa sina influencers, som vi kallar dem, säger Istvan Beres.

Parallellt hoppas United Influencers Media Group på licensförsäljning av teknik för kuponger och presentkort samt det egenutvecklade kundhanteringssystemet.

Namnbytet från Mikz skedde i början av augusti då bolaget gick ihop med norska United Bloggers, en bloggportal där företag kan synas genom content-marketing på bloggarnas profiler. Affären genomfördes som en apportemission där United Bloggers ägare får 40 procent av aktierna i Mikz. Ny ordförande i styrelsen blev Kjetil Tveter, grundare av United Bloggers och av gymkedjan Elixia som 2014 togs över av Sats.

Hittills har försäljningen i det tidigare Mikz varit mycket blygsam, omsättningen landade på under 100.000 kronor under 2014 visar bokslutet som just registrerats hos Bolagsverket. Där framgår även hur tungt Danir satsar på projektet: 43 miljoner i koncernbidrag 2012, 72 miljoner 2013 och 126 miljoner i fjol.

– Nu kommer det vända, det är vi 100 procent övertygade om. Om ett år räknar vi med att vi är ett helägt skandinaviskt bolag som finns i Danmark och Finland också, säger Istvan Beres.

Emily Binks

Under 2014 närapå fördubblade Dan Olofsson insatserna i Malmöbaserade Mikz genom en investering på 126 miljoner kronor, visar det färska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.