Volvo och Mohammed Al-Amoudi får sällskap i skånska teknikbolaget Crossborder Technologies av Henry Dunkers Förvaltning, storägare i industrikoncernen Trelleborg. I samband med emissionen på fem miljoner kronor förstärks Crossborders styrelse med Claes Lindqvist, ledamot i Trelleborg.
Crossborder utvecklar lastpallar i metall som är omkring fem gånger dyrare än en vanlig träbaserad lastpall, men som enligt styrelseordföranden Martin Edlund har 5-10 gånger längre livslängd, mindre miljöpåverkan samt ger möjlighet till ökad lastvolym genom bättre passform.
Henry Dunkers Förvaltning står för lejonparten av pengarna i emissionen medan en mindre del kommer från Per-Olof Jönsson, till vardags marknadschef på Crossborders underleverantör Prestando. Även han går in i styrelsen.
Satsningen ska ta bolaget ytterligare steg mot ett behövligt genombrott. De senaste fem åren har Crossborder gjort en ansamlad förlust på drygt 50 miljoner kronor. Bolaget har betalande kunder, men det handlar nästan uteslutande om mindre order på testbasis.
Idén till metallbaserade lastpallssystem föddes på Lunds tekniska högskola under 1980-talet, men själva bolaget Crossborder Technologies lanserade sina lastpallar i skarpt läge först omkring 2009, då Christer Lundius tog över som vd. Det visade sig dock kräva en del modifiering hos användarna för att få pallsystemet att fungera, och därför gjorde bolaget ett omtag och lanserade istället ett helt nytt emballagesystem för ett knappt år sedan.
– Sedan dess har vi fått ett stort antal testkunder bland många svenska storbolag. Hos vår delägare Volvo har vi testkört vårt system i över två år, och det är sådana exempel som behövs för att kunna nå framgång i en så konservativ bransch som vi verkar inom. Lastpallsbranschen har inte förändrats överdrivet mycket sedan 1940, då den första träpallen lanserades, säger Martin Edlund.
Att såväl Claes Lindqvist som Per-Olof Jönsson går in i styrelsen ska göra att bolaget snabbare ska kunna öka produktionen.
– Vi planerar att göra en rejäl satsning i bolaget, men tajmningen för det styrs av orderingången. Vårt produktprogram är färdigt, och vi klarar av små samt medelstora volymer i vår anläggning i Trelleborg. För att inte få en flaskhals gällande kapaciteten när de stora orderna rullar in så behöver vi göra produktionsinvesteringar i form av ökad automation och snabbare slutmontering, säger Martin Edlund.
Utöver Volvo Group Venture Capital och Mohammad Al-Amoudis ägarbolag Midroc New Technology har bland andra Sydsvensk Entreprenörfond satsat pengar i Crossborder Technologies.
Henry Dunkers Förvaltning AB är en del av Dunkerstiftelserna, som med drygt 50 procent av rösterna kontrollerar Trelleborgskoncernen.
Anders Frick