Kort sagt: Som IT-branschens snabbfotade daglönare har konsulterna fått känna av utförslöpan hos Lunds telekomjättar, långt innan den senaste tidens uppmärksammade storvarsel. Sedan 2008 har Sony Mobile och Ericsson kapat mer än 1.600 konsulter i Lund. Men räkna inte med några statliga stödpaket för dem.
Av Erik Olausson, chefredaktör
Det var länge sedan den livslånga anställningen i samma företag var norm i Sverige. Istället präglas arbetsmarknaden i allt högre grad av egenföretagare, tidsbegränsade projekt och inhyrda konsulter. En indikation är SCB:s siffror över den sysselsatta befolkningen i arbetsför ålder. De senaste fem åren har antalet fastanställda ökat med 3 procent. För antalet sysselsatta med tidsbegränsade jobb var samma siffra 18 procent.
Ändå är det främst när de fast anställda riskerar att bli av med jobben som medierna vaknar till och politikerna ser chansen att visa handlingskraft med olika utspel och stödåtgärder. Neddragningen av konsulter brukar inte följas av livesända presskonferenser eller brandkårsutryckningar från lokalpolitiker och klusterorganisationer.
Ericssons svältkur under hösten är ett tydligt exempel. Den uppmärksammade omstöpningen då modemutvecklingen lades ner och ersattes med en utvecklingsenhet inom radioteknik slutade med att 240 fast anställda blev av med jobbet. Som Rapidus rapporterat innebar sparpaketet också att 160 konsulttjänster kapats, något som inte ägnats några större mängder trycksvärta.
Det finns givetvis skäl till det, nedbantningen på konsultsidan sker i regel mer successivt och måste inte anmälas till Arbetsförmedlingen som varsel. Konsulterna företräds inte av någon fackförening som slåss för deras rättigheter hos telekombolagen och för den enskilda individen blir konsekvensen av att få lämna sin arbetsplats inte heller lika allvarlig, åtminstone inte i ett första skede. Istället är det konsultbolag som HiQ, Cybercom och Knowit som får ta smällen och uppgiften att hitta nya uppdrag åt sina anställda.
Men det är just i ett första skede. Rapidus har de senaste veckorna tittat närmare på den tysta slakten av konsulttjänster hos telekombolagen och konsekvenserna det får. På toppen 2008 sysselsatte Sony Mobile närmare 1.600 inhyrda konsulter. Idag finns cirka 400 kvar, och det är innan den pågående neddragningen är genomförd. På Ericsson, som 2011 sysselsatte runt 400 konsulter i Lund, försvann de sista under hösten. När dammet väl lagt sig på Sony Mobile lär närmare 2.000 konsulttjänster därmed ha raderats ut i regionen sedan toppåret 2008.
Snacka om omställning.
Utvecklingen har redan skördat sina offer. Franska Ausy har tvingats ge upp i Sverige och sälja resterna av MobyTech till Softhouse. Tactel, som just köpts upp av Panasonics Avionics, genomlevde sitt stålbad 2010-2011, när den dåvarande personalstyrkan halverades och verksamheten styrdes om till användargränssnitt och webbprogrammering inom HTML5 medan kundbasen breddades till att bland annat inkludera finansbranschen.
En liknande metarmorfos har även övriga konsultbolag i regionen ägnat sig åt de senaste åren, då kundbasen breddats till andra branscher och andra regioner. I Rapidus rundringning nu i veckan lyfte flera fram efterfrågan i Mälardalen som ett sätt att rädda sysselsättningen för de som blir av med uppdragen hos Ericsson och Sony Mobile, då större konsultkoncerner kan låta sin skånska personal sköta utvecklingen åt kunder i Stockholm.
Men för regionens näringsliv är det bara en tillfällig respit. För när samma konsultkoncerner ska anställa nästa gång lär det knappast vara i Skåne, med sin vikande marknad, som de expanderar.
Det mörkaste orosmolnet på Skånes telekomhimmel är fortfarande uppsägningarna av fast anställda. Men sett till regionens utveckling i stort är varslen bara halva sanningen.