Datorspelsföretaget Redikod i Malmö får tre miljoner kronor från EU-kommissionen för att utveckla barns prosociala lärande. Nu söker entreprenören bakom Redikod, spelveteranen Erik Robertson, nya samarbeten i regionen.
I korthet handlar det om nyttiga spel, så kallade serious games. Redikod deltar i ett europeiskt projekt med en totalbudget på närmare 40 miljoner kronor och partners som Kungliga Tekniska Högskolan och brittiska spelföretaget Playgen. Malmöbolagets ansvar i arbetet blir att som traditionell spelutvecklare anpassa datorspel till prosociala sammanhang. Bland annat kommer bolagets egenutvecklade General Avatars-teknologi användas för att skapa spelkaraktärer.
– Spelutvecklare plus pedagoger är en riktigt spännande kombination för framtiden. Det är redan bevisat att spelmoment har stor betydelse för inlärning och träning, säger Erik Robertson till Rapidus.
För tillfället har Redikod dragit ner sin verksamhet till ett minimum och inväntar resultat av flera års utvecklingsarbete. Bland annat kommer spelet ”Fame Rush” snart släppas i samarbete med danska MovieStarPlanet.
De tre miljonerna i forskningsanslag kommer från EU-programmet Horizon 2020.
– Vi behöver nu komma i kontakt med företag i regionen som satsar strategiskt på barn och lärande i digitala medier. De kommer kunna dra nytta av vårt utvecklingsarbete och vi av dem. Förhoppningsvis kan vi få ut några spel som premierar social samverkan, säger Erik Robertson, som förutom Redikod även grundat spelkonferensen Nordic Game i Malmö.
Kristian Svensson