onsdag 2 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

EU-moms ändrar spelreglerna för Skånes apputvecklare

Efter många turer införs till årsskiftet nya EU-regler för moms på appar. För skånska utvecklare inriktade på appar till Iphone och Ipad innebär det pressade marginaler. Och denna gång hjälper det inte att flytta till Danmark.

De nya EU-reglerna är tänkt att reda upp i den snåriga momslagstiftningen för appar och andra elektroniska tjänster som säljs via internet. I dag räknas momssatsen fram utifrån vilket land säljaren befinner sig i. Apples Appstore har sitt europeiska säte i Luxemburg, som med 15 procent har Europas lägsta momssats. Framöver ska momsen istället beräknas utifrån köparens land, vilket kommer trycka upp den genomsnittliga momssatsen betänkligt. För appar sålda till svenska konsumenter blir momssatsen exempelvis 25 procent, medan britter och fransmän betalar 20 procent.

Men att höja priset till konsumenterna motsvarande mycket är inte alltid ett alternativ. Andreas Alptun, grundare av elvamannabolaget Illusion Labs i Malmö, räknar med att istället tvingas acceptera lägre marginaler.

— Vi kommer nog inte höja våra priser på Iphone- och Ipad-appar eftersom våra appar redan är bland de högst prissatta på appstore. Så det blir sänkta marginaler istället, säger han.

Dennis Gustafsson på Mediocre, som mer än fördubblat omsättningen i senaste räkenskapsåret till över 27 miljoner kronor, kan inte svara i dag på om den höjda momsen kommer slå igenom på priset till konsumenterna eller bolagets marginaler.

— Men man kan inte sätta priset precis hur man vill, säger han.

För android-appar kommer den genomsnittliga momssatsen istället sänkas som en effekt av de nya reglerna. Där räknar svenska Skatteverket nämligen de svenska apputvecklarna som säljare i dag vilket gör att deras appar beläggs med 25-procentig svensk moms. 

— Androidförsäljningen står för över tre tiondelar av omsättningen. Så jag tror det kommer ta ut varandra ungefär, säger Dennis Gustafsson.

Ytterligare en effekt får de nya reglerna för de som säljer spel eller andra appar direkt via en egen hemsida. De blir själva skyldiga till att betala in rätt moms beroende på varifrån köparen kommer.

Karin Ryding— Det kan vara krångligt att hålla reda på och kommer medföra extra kostnader. Vi har riktig otur med tajmingen, säger Karin Ryding på Ozma Speldesign, som i november släpper bolagets första egna spel Words of Oz.

De nya reglerna är gemensamma för hela EU och ersätter den osäkerhet som rått om svenska Skatteverkets syn på appmoms. 2011 hade Illusion Labs långt gångna planer på att flytta till Danmark eftersom Skatteverket vid den tidpunkten krävde in svensk moms utöver den som Apple betalt i Luxemburg. Med de nya reglerna ger det ingen effekt att flytta till Danmark, men Andreas Alptun menar att det framförallt var principen som drev flyttplanerna 2011. Ekonomiskt är han inte orolig för hur den höjda momssatsen ska slå mot Illusion Labs.

— Vi gör rätt stor vinst ändå, säger han.

Erik Olausson

Efter många turer införs till årsskiftet nya EU-regler för moms på appar. För skånska utvecklare inriktade på appar till Iphone […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.