fredag 14 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

EU-moms ändrar spelreglerna för Skånes apputvecklare

Efter många turer införs till årsskiftet nya EU-regler för moms på appar. För skånska utvecklare inriktade på appar till Iphone och Ipad innebär det pressade marginaler. Och denna gång hjälper det inte att flytta till Danmark.

De nya EU-reglerna är tänkt att reda upp i den snåriga momslagstiftningen för appar och andra elektroniska tjänster som säljs via internet. I dag räknas momssatsen fram utifrån vilket land säljaren befinner sig i. Apples Appstore har sitt europeiska säte i Luxemburg, som med 15 procent har Europas lägsta momssats. Framöver ska momsen istället beräknas utifrån köparens land, vilket kommer trycka upp den genomsnittliga momssatsen betänkligt. För appar sålda till svenska konsumenter blir momssatsen exempelvis 25 procent, medan britter och fransmän betalar 20 procent.

Men att höja priset till konsumenterna motsvarande mycket är inte alltid ett alternativ. Andreas Alptun, grundare av elvamannabolaget Illusion Labs i Malmö, räknar med att istället tvingas acceptera lägre marginaler.

— Vi kommer nog inte höja våra priser på Iphone- och Ipad-appar eftersom våra appar redan är bland de högst prissatta på appstore. Så det blir sänkta marginaler istället, säger han.

Dennis Gustafsson på Mediocre, som mer än fördubblat omsättningen i senaste räkenskapsåret till över 27 miljoner kronor, kan inte svara i dag på om den höjda momsen kommer slå igenom på priset till konsumenterna eller bolagets marginaler.

— Men man kan inte sätta priset precis hur man vill, säger han.

För android-appar kommer den genomsnittliga momssatsen istället sänkas som en effekt av de nya reglerna. Där räknar svenska Skatteverket nämligen de svenska apputvecklarna som säljare i dag vilket gör att deras appar beläggs med 25-procentig svensk moms. 

— Androidförsäljningen står för över tre tiondelar av omsättningen. Så jag tror det kommer ta ut varandra ungefär, säger Dennis Gustafsson.

Ytterligare en effekt får de nya reglerna för de som säljer spel eller andra appar direkt via en egen hemsida. De blir själva skyldiga till att betala in rätt moms beroende på varifrån köparen kommer.

Karin Ryding— Det kan vara krångligt att hålla reda på och kommer medföra extra kostnader. Vi har riktig otur med tajmingen, säger Karin Ryding på Ozma Speldesign, som i november släpper bolagets första egna spel Words of Oz.

De nya reglerna är gemensamma för hela EU och ersätter den osäkerhet som rått om svenska Skatteverkets syn på appmoms. 2011 hade Illusion Labs långt gångna planer på att flytta till Danmark eftersom Skatteverket vid den tidpunkten krävde in svensk moms utöver den som Apple betalt i Luxemburg. Med de nya reglerna ger det ingen effekt att flytta till Danmark, men Andreas Alptun menar att det framförallt var principen som drev flyttplanerna 2011. Ekonomiskt är han inte orolig för hur den höjda momssatsen ska slå mot Illusion Labs.

— Vi gör rätt stor vinst ändå, säger han.

Erik Olausson

Efter många turer införs till årsskiftet nya EU-regler för moms på appar. För skånska utvecklare inriktade på appar till Iphone […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen.