lördag 25 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

EU-moms ändrar spelreglerna för Skånes apputvecklare

Efter många turer införs till årsskiftet nya EU-regler för moms på appar. För skånska utvecklare inriktade på appar till Iphone och Ipad innebär det pressade marginaler. Och denna gång hjälper det inte att flytta till Danmark.

De nya EU-reglerna är tänkt att reda upp i den snåriga momslagstiftningen för appar och andra elektroniska tjänster som säljs via internet. I dag räknas momssatsen fram utifrån vilket land säljaren befinner sig i. Apples Appstore har sitt europeiska säte i Luxemburg, som med 15 procent har Europas lägsta momssats. Framöver ska momsen istället beräknas utifrån köparens land, vilket kommer trycka upp den genomsnittliga momssatsen betänkligt. För appar sålda till svenska konsumenter blir momssatsen exempelvis 25 procent, medan britter och fransmän betalar 20 procent.

Men att höja priset till konsumenterna motsvarande mycket är inte alltid ett alternativ. Andreas Alptun, grundare av elvamannabolaget Illusion Labs i Malmö, räknar med att istället tvingas acceptera lägre marginaler.

— Vi kommer nog inte höja våra priser på Iphone- och Ipad-appar eftersom våra appar redan är bland de högst prissatta på appstore. Så det blir sänkta marginaler istället, säger han.

Dennis Gustafsson på Mediocre, som mer än fördubblat omsättningen i senaste räkenskapsåret till över 27 miljoner kronor, kan inte svara i dag på om den höjda momsen kommer slå igenom på priset till konsumenterna eller bolagets marginaler.

— Men man kan inte sätta priset precis hur man vill, säger han.

För android-appar kommer den genomsnittliga momssatsen istället sänkas som en effekt av de nya reglerna. Där räknar svenska Skatteverket nämligen de svenska apputvecklarna som säljare i dag vilket gör att deras appar beläggs med 25-procentig svensk moms. 

— Androidförsäljningen står för över tre tiondelar av omsättningen. Så jag tror det kommer ta ut varandra ungefär, säger Dennis Gustafsson.

Ytterligare en effekt får de nya reglerna för de som säljer spel eller andra appar direkt via en egen hemsida. De blir själva skyldiga till att betala in rätt moms beroende på varifrån köparen kommer.

Karin Ryding— Det kan vara krångligt att hålla reda på och kommer medföra extra kostnader. Vi har riktig otur med tajmingen, säger Karin Ryding på Ozma Speldesign, som i november släpper bolagets första egna spel Words of Oz.

De nya reglerna är gemensamma för hela EU och ersätter den osäkerhet som rått om svenska Skatteverkets syn på appmoms. 2011 hade Illusion Labs långt gångna planer på att flytta till Danmark eftersom Skatteverket vid den tidpunkten krävde in svensk moms utöver den som Apple betalt i Luxemburg. Med de nya reglerna ger det ingen effekt att flytta till Danmark, men Andreas Alptun menar att det framförallt var principen som drev flyttplanerna 2011. Ekonomiskt är han inte orolig för hur den höjda momssatsen ska slå mot Illusion Labs.

— Vi gör rätt stor vinst ändå, säger han.

Erik Olausson

Efter många turer införs till årsskiftet nya EU-regler för moms på appar. För skånska utvecklare inriktade på appar till Iphone […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • I Love Lund i Lejonkulan

    I ett nytt avsnitt av Rapidus podd Lejonkulan får Jan Dahlqvist besök av investeringsbolaget I Love Lunds grundare Björn Englund. […]


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.