För några veckor sedan stod det klart att Tunaspots grundare Alex Esser värvats till franska musikströmmningstjänsten Deezer för att leda deras nya Skandinavienkontor i Malmö. Nu sätts sista spiken i kistan för Tunaspot då bolaget likvideras.
— Tekniken kommer vi inte att göra något med. Är det någon som vill köpa våra mjukvara så är det fine, annars låter vi den bara ligga, säger Alex Esser till Rapidus.
Tunaspot utvecklade en tjänst för platsbaserade musiklistor, och en viktig partner var Spotify.
— Vi var rätt beroende av dem, men deras beslutsprocesser kändes extremt långsamma och byråkratiska. Vi fick vänta på svar kring vårt business case i över ett år, och det känns som om Spotify blivit för stora, säger Esser.
Förutom Spotify jobbade Tunaspot mot Soundcloud och just Deezer, och till viss del påminde Tunaspot om Deezer. Båda är streamingtjänster med en inbyggd rekommendationsmotor, som ger användaren förslag på musik som hen kan tänkas gilla.
— Det här med music discovery, alltså att hitta rätt musik för rätt tillfälle är fortfarande ett hett ämne och hur man gör det bäst är fortfarande inte löst. Jag tror att Spotify, Deezer, Soundclod och Apple behöver jobba en hel del för att förfina sin discoveryteknik framöver. Tunaspot utgjorde en liten, men viktig pusselbit, säger Esser.
I höst nådde Tunaspot drygt 100.000 användare. Deezer är världens näst största musiktjänst, med sju miljoner betalande användare och 30 miljoner låtar i biblioteket.
Övriga personer som jobbade med Tunaspot har också gått vidare till andra bolag eller frilansprojekt.
Jennie Lorentsson