Tio skånska företag åker till Hongkong för att marknadsföra sig mot Kina och övriga Asien. Delegationen får draghjälp av Region Skåne som tillsammans med Malmö stad storsatsar för att visa upp Skåne på designmässan Business of Design Week som hålls senare i höst.
Från skånskt håll arrangerar man även ett matchmakingevent. Målet med det är enligt María Fernanda Bocangel, kommunikationschef på Invest in Skåne, att marknadsföra skånsk design samt hjälpa skånska företag att hitta potentiella leverantörer och andra strategiska partners i Kina.
På företagslistan finns bland andra teknikbolaget Crunchfish, Löddeköpingbaserade Winova Technology, som åker dit för att marknadsföra sitt antibakteriella handskum, samt InnoVentum — vindkraftsbolaget som drivs av den tidigare Robinsonprofilen Sigvald Harryson.
Dessutom åker öronproppsföretaget Happy Ears med, för att lansera sin nyutvecklade version av öronproppar. Som Rapidus tidigare har rapporterat så har Happy Ears tagit in riskkapital från ett tidigare pokerproffs bland annat just för denna lansering.
Själva uppdraget på plats utförs av Invest in Skåne, Form/Design Center i Malmö och Media Evolution. Delegationen är en del av en satsning på att visa upp Skåne i Hongkong som finansierats med 1,2 miljoner kronor från Region Skåne och Malmö stad. Största delen av budgeten går till en utställning där skånska designer lyfts fram.
— Asien är en prioriterad marknad för oss, och därför väljer vi att underlätta för företagen att skapa kontakter, marknadsföra sig och knyta an till den marknaden. Det är också ett led i satsningen på vårt pågående Kinainriktade arbete som också omfattar life science och materialvetenskap, säger María Fernanda Bocangel.
Här är företagen som åker till Hongkong:
Winova Technology
InnoVentum AB in Sweden
Najell
Happy Ears
Radja Sound Design Agency
Zenit Design
Topplab
Erghis Technologies
Crunchfish
Edument
Anders Frick