Japanska Sony-koncernen skriver ner värdet på mobildivisionen, där verksamheten i Lund med ett par tusen anställda och konsulter ingår. De första delarna av den nya framtidsplanen har också presenterats. Men fackföreningarna i Lund är luttrade och tar än så länge beskeden med ro.
Inget nytt sparpaket har lags fram, men av allt att döma hamnar kostnadsmassan i fokus hos Sony Mobile närmaste tiden. På koncernnivå ligger Sonys försäljning i princip still innevarande år, men prognosen pekar på skenande kostnader.
Som Rapidus tidigare rapporterat har Sony inlett en strategisk översyn av mobilverksamheten. Den tidigare framtidsplanen hade tillväxt som huvudpunkt, nu vill bolaget inrikta sig på att hantera de påtagliga förändringarna på marknaden och för konkurrensen inom mobilsegmentet. Målet är att kunna visa en mer stabil vinstnivå.
— Vi fortsätter översynen av produktportföljen och tittar även på vilka marknader vi ska finnas på, säger Kajsa Petersson, kommunikationsansvarig för Sony Mobile i Lund.
Mobilsegmentet visar förlust igen. Kommer det nya sparpaket?
— Det kan jag inte kommentera i dag. Men när man gör förluster måste man se hur man kan hantera dem.
Fackföreningarna på Sony Mobile i Lund är härdade av återkommande sparpaket de senaste åren. Dagens besked att värdet på mobilverksamheten skrivs ned med motsvarande tolv miljarder kronor tar Sveriges Ingenjörers klubbordförande Ulf Bengtsson med ro.
— Det är jättesvårt att säga nu vilka effekterna av detta blir. Tidigare erfarenheter i Lund har lärt oss att ta det lugnt innan vi vet vad förändringarna innebär. Det vi vet i dag är att vi har en vältrimmad organisation efter alla tidigare neddragningar och att vi är strategiskt viktiga för Sony, säger han till Rapidus.
Under räkenskapsårets första kvartal omsatte Sonys mobildivision motsvarande 22 miljarder kronor, men visade en förlust på 190 miljoner på operativ nivå. Försäljningsprognosen för Sony-koncernen lämnas oförändrad i dagens uppdatering, på 7.800 miljarder yen motsvarande knappt 520 miljarder kronor, men istället för en operativ vinst på 140 miljarder yen spås en förlust på 40 miljarder yen.
Kristian Svensson