E-handelsutmanaren Boozt i Malmö tar in nytt kapital för andra gången i år. Pengarna ska användas till att fylla på lagret till den egna webbshop som nu är största intäktskällan. Samtidigt skjuter omsättningen i höjden för bolaget.
Med de tunga investerarna Verdane Capital, Sunstone Technology Ventures och danska skoimperiet Ecco i spetsen skjuter ägarna till 46 miljoner kronor i Boozt. Det är andra kapitaltillskottet i samma storleksklass i år.
— Nätvaruhuset växer med 100 procent varje år, och vi behöver öka vårt lager för att kunna svara på efterfrågan. Samtidigt dubblar vi vår lageryta i Ängelholm, säger vd Hermann Haraldsson till Rapidus.
Boozt har haft en snabb tillväxt sedan starten 2008. De första åren låg fokus på att sköta e-handeln — från marknadsföring till logistik — åt andras varumärken, men sedan 2011 driver bolaget också sin egen shop boozt.com. Den egna nätbutiken står nu för majoriteten av intäkterna, men bolaget har även kvar vid grundidén att driva e-handel åt andra företag.
— Det ser positivt ut även på den fronten, vi för dialog med flera företag och räknar med att lansera flera nya shopar under 2015, säger Haraldsson.
I fjol steg bolagets omsättning från 215 till 440 miljoner kronor. I år ser man ut att landa på 700 miljoner kronor, uppger Hermann Haraldsson. Därmed närmar sig doldisen Boozt börsnoterade Cdon:s dotterbolag inom sko- och klädförsäljning, Nelly.com, som förra året omsatte strax över 930 miljoner kronor. Resultatmässigt har Boozt dock en bit kvar, 2013 slutade rörelseresultatet på minus 50 miljoner kronor. Även i år ser resultatet ut att bli negativt, enligt Hermann Haraldsson.
— Men vi ser en positiv trend och räknar med att uppvisa vinst nästa år, säger han till Rapidus.
Jennie Lorentsson