Ideon i Lund ska marknadsföras som en betydlig större enhet än den geografiska yta forskningsparken utgör i dag. Med stora expansionsplaner drar fastighetsägaren Wihlborgs igång strategiprojektet @Ideon för att bredda varumärket tillsammans med aktörer som Briggen och Vasakronan.
I strikt mening är Ideon 110.000 kvadratmeter kontor och labbyta utmed E22. Men i folkmun är Ideon mer än så, det används som benämning på större delen av näringslivsklustret i norra Lund.
Wihlborgs vill utnyttja detta och gör nu ett omtag på varumärket.
— Ideon är ett starkt namn. Tanken är att bygga en ny paraplyorganisation som utvecklar hela området i nordöstra Lund, säger vd Ander Jarl i en intervju med Rapidus i samband med måndagens Financial Meetings.
Samarbetet skulle involvera konkurrerande fastighetsägare som Briggen, Vasakronan och Medicon Village. I gengäld skulle Ideon kunna marknadsföras som Europas största forskningspark, med drygt 500 företag i olika storlekar inklusive Sony Mobile, Axis och hela Medicon Village-området.
— Det handlar om att dra nytta av varumärket i olika sammanhang, bland annat för rekrytering. Vi måste bli duktigare på att attrahera framtidens entreprenörer, säger Ideons vd Hans Möller.
Diskussioner om form och finansiering för @Ideon är igång. Planen är lansering senast efter nyår.
— Detta är något som skulle kunna bli väsentlig större än Ideon i dag, säger Mats Leifland, vd för Medicon Village.
Just Ideons framtid var huvudtema när Financial Meetings hölls för femte gången i morse i Lund. Wihlborgs vd Anders Jarl presenterade planerna på förtätning av området. Bolaget äger sedan i fjol hela fastighetsbeståndet.
Probis vd Peter Nählstedt gav också detaljerna från förra veckans delårsrapport. Han passade på att flagga för förvärv för att skapa ytterligare tillväxt.
Sarah Fredriksson presenterade sin dagsfärska kvartalsrapport, där omsättningen ökar med 15 procent till 2,5 miljoner kronor men där kostnaderna stiger på grund av en omstrukturering av säljsidan.
Kristian Svensson