Ett helt nytt varumärke ska byggas när Sparbanken 1826, Färs & Frosta och delar av Sparbanken Öresund fusionerar till Sparbanken Skåne. Till hjälp tar bankerna in storbyrån Grow i Stockholm.
Arbetet med varumärkesstrategi leds av Maths Malmström, marknadschef för Sparbanken 1826 i Kristianstad. Efter en pitch med flera kommunikationsbyråer beslutades att gå vidare med Grow — med 70 anställda, huvudkontor i Stockholm och filialer i Oslo, Helsingfors och Köpenhamn.
— Det gäller att ha med sig tradition och historia, men också visa att vi är offensiva och kan leverera nytt. Varumärket handlar om både rationella värden och emotionella värden, säger Maths Malmström som blir varumärkeschef i nya Sparbanken Skåne.
Börsnoterade Swedbank har sedan tidigare Sparbanken Skåne som registrerat varumärke, men ger tillstånd till de fusionerande parterna att använda namnet. Swedbank får ett ägande på 22 procent i nya banken, som också kommer att nyttja en del av Swedbanks grafiska formspråk.
— Alla tre bankerna i samgåendet bygger på en sparbanksideologi vilket är en gemensam bas i varumärkesplattformen, säger Grows projektledare Andreas Bjöwi.
Om alla godkännande från myndigheter och ägare faller på plats får Sparbanken Skåne 44 kontor, en affärsvolym på 170 miljarder kronor och 650 anställda. Sparbanken 1826 släppte i morse bokslutskommunikén för 2013. Banken växte i affärsvolym till 59,9 miljarder kronor och visade sin hittills högsta vinst, 198 miljoner kronor för bankrörelsen.
I samband med att delar av Sparbanken Öresund inlemmas i Sparbanken Skåne tar Swedbank över andra delar med totalt 500 anställda. Som Rapidus tidigare berättat planerar sedan Swedbank att banta bort ett par hundra tjänster i Skåne de närmaste åren.
Kristian Svensson