torsdag 21 november 2024

inloggad som

Duo hoppar av Grayling för att återstarta RHR…

Malmöbyrån RHR slogs 2012 ihop med kommunikationsbolaget Grayling. Nu bryter sig RHR:s tidigare vd Mats Hansson och delägare Cecilia Andoff loss från verksamheten för att återstarta sitt gamla företag.

Vid sidan av Hansson och Andoff går också den förre seniorkonsulten Anders Antonsson in och väcker liv i RHR Corporate Communication, som historiskt varit en av Skånes tyngsta byråer vad gäller årsredovisningar.

När RHR gick ihop med Grayling för nästan exakt två år sedan bildades en byrå med 16 anställda, men utvecklingen har inte riktigt gått som tänkt.

Mats Hansson— Vi fick inte de synergieffekter vi hoppades på. Sedan har Grayling utvecklats på ett sätt där finansiell kommunikation inte fått så stort utrymme. Nu skiljs vi åt den siste april, efter att den tunga säsongen med årsredovisningar och stämmor är avklarad, säger Mats Hansson till Rapidus.

Bland börsbolagen som tidigare jobbat med RHR märks Trelleborg, Peab, Midsona och Readsoft. Den återstartade byrån kommer att ägas tillsammans av Mats Hansson, Cecilia Andoff och Anders Antonsson, som blir styrelseordförande.

Vilka är trenderna idag inom finansiell kommunikation?

— Det går mot ökad transparens. Företagen vill i större utsträckning berätta sin historia och visa upp ett investeringscase. Sedan har sociala medier börjat segla upp som plattform också inom finansiell kommunikation, säger Mats Hansson.

Kristian Svensson

Malmöbyrån RHR slogs 2012 ihop med kommunikationsbolaget Grayling. Nu bryter sig RHR:s tidigare vd Mats Hansson och delägare Cecilia Andoff […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Räknar inte med sänkta byggpriser

    Det krävs en räntesänkning på ytterligare 100 punkter för att bostadsbyggandet ska få möjlighet att ta fart igen. Men kanske inte ens det räcker. De höga byggpriserna lär ändå inte gå ned märkbart. Rapidus åkte till Förslöv för att träffa Peabs vd Jesper Göransson som förklarar vad han menar.

  • Peab bygger för halv miljard i Västra Hamnen

    Kontraktssumman är 454 miljoner kronor när Peab ska bygga om Kockums gamla svets- och pannverkstad i den del av Västra Hamnen som kallas Varvsstaden. Här finns 29 000 kvadratmeter som ska fyllas med… Ja vad?

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Starkt från Peab och Trianon

    Trianons aktie tog ett skutt upp när kvartalsrapporten presenterades i dag. Och Peab överraskar med rekord i orderingång. Rapidus samlar upp de skånska storbolagsrapporterna.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.