Klimatet för de skånska PR-byråerna har blivit avsevärt bistrare den senaste tiden, bland annat efter hårdnande konkurrens från Stockholm. Det vittnar flertalet av de regionala storspelarna som Rapidus talat med.
Wirtén PR & Kommunikation har visserligen ökat personalstyrkan från sex till nio anställda de senaste två åren. Men 2013 blev turbulent, med en omsättning som sjönk från cirka sju miljoner kronor till knappt sex miljoner och ett resultat nära nollan.
— Det som verkligen har förändrats de senaste åren är att vi fått många fler Stockhholmsbyråer som är här nere och pitchar. Nyligen hade Teknopol exempelvis en upphandling där Westander i Stockholm var med och bjöd. Marknaden har inte blivit större, men konkurrensen har defintivt blivit hårdare, säger Kristina Lang Falck, som tog över vd-posten våren 2012.
För den regionala dominanten Aspekta har det senaste året inneburit ömsom vin, ömsom vatten. Aspekta korades till Årets byrå i sin kategori av branschanalysbolaget Regi och plockade bland andra MKB som nya kunder, men åkte på en smäll när de blev diskvalificerade från ett miljonkontrakt hos Region Skåne över en strid om teknikaliteter. Byråintäkten slutade på 19 miljoner kronor, jämfört med 22 miljoner 2012. I gengäld förbättrades rörelseresultatet från 1,7 till 2,1 miljoner kronor efter att byrån bantat personalstyrkan från 18 till 15 personer.
— Vi har anpassat kostymen till läget på marknaden. Det är rätt tufft idag. Stora affärer som uppköp och börsnoteringar driver kommunikationsarbetet, och det har varit mindre aktivitet där än tidigare. Men jag är i grunden optimist och räknar med att efterfrågan kommer stiga under 2014, säger vd Magnus Dahl till Rapidus.
Även Grayings vd Carina Lindberg Glavå menar att det är motigt i Skåne. Hon kan inte uttala sig om någon specifik byråintäkt för den skånska verksamheten, som i dag har elva anställda. Men totalt minskade Graylings byråintäkt under 2013 jämfört med 49 miljoner i intäkt 2012.
– I år satsar vi på att växa något. Främst i Stockholm men det kan bli nyrekryteringar även i Malmö, säger Carina Lindberg Glavå.
Mot strömmen går Mannov, som sedan 2010 ägs till hälften av danska Mannov och till hälften av kommunikationsbyrån First Flight. De sex anställda ska utökas till sju under 2014.
— Förra året var det bästa för oss sedan vi köpte in oss i Mannov. 80 procent av årets omsättning kom från nya kunder, säger First Flights vd Carl Magnus Cronholm.
Bland Mannovs kunder finns främst konsumentinriktade livsmedelsbolag, men byrån har även fått uppdraget att arrangera Eurovision School Contest, en tävling där uppåt 20.000 skånska skolbarn ska bussas till Schlagerarenan i Köpenhamn.
De senaste åren har den skånska pressen tvingats till omfattande nedskärningar. Förra veckan aviserade exempelvis Skånska Dagbladet att var femte journalist ska sägas upp. Men den trenden har inte påverkat PR-arbetet nämnvärt, menar de byråer Rapidus talat med. Samtliga pekar ut sociala medier och andra kanaler som viktigare än den traditionella pressen i dagens PR-arbete.
— När jag började i den här branschen för 25 år sedan var vi helt beroende av de traditionella medierna. I dag finns ett helt annat utbud av kanaler, inte minst sociala medier, som ger en direkt tillgång till mottagaren och det journalistiska filtret är inte lika viktigt längre, säger Magnus Dahl på Aspekta.
Erik Olausson