Kort sagt: En genomtänkt och konsekvent strategi, ett bra ledarskap och goda relationer med kunder och andra intressenter kan vara väl så viktiga framgångsfaktorer för ett företag som att det finns på en plats med en gynnsam tillväxtmiljö. Det är åtminstone min slutsats av att Malmöbaserade Wihlborgs lyckats nå den bästa avkastningen bland de större svenska fastighetsbolagen under de senaste åren.
Av Anders Haskel, gästskribent
Vi människor rör oss gärna till dynamiska platser där det händer mycket och ekonomin växer. Men sambandet är inte självklart mellan framgångsrikt företagande och en hög runtomliggande tillväxt. Det tycks inte ens gälla fastighetsbranschen, där kopplingen mellan fastigheternas lägen och möjligheterna för det lokala näringslivet annars torde vara stark.
Analysen är i grunden enkel. Fastighetsägarna är beroende av framgångsrika och växande företag för att fylla sina lokaler. Stor efterfrågan bör leda till högre hyror och i slutändan högre fastighetspriser och god avkastning på aktieägarnas kapital.
Och visst underlättar det för all affärsverksamhet att omvärldsfaktorerna är de rätta. Men det är sannolikt de inre faktorerna som företagen själva kan påverka som i det långa loppet avgör framgången i de flesta branscher.
Det kan vara värt att tänka på i diskussioner kring hur en region kan bli mer framgångsrik. Vad som behövs är kanske de bästa företagsledarna?
Malmöbaserade Wihlborgs är ett bevis på att sambandet mellan en regions tillväxt och de långsiktiga möjligheterna för ett företag att lyckas bra inte är helt solklart. Fastighetskollegan Fabege visade i samband med presentationen av sin halvårsrapport i juli upp en bild där det framgick att Wihlborgs, i konkurrens med bland annat ett antal Stockholmsbolag, under de senaste fem åren visat upp den högsta avkastningen på eget kapital bland de större svenska fastighetsbolagen.
Malmöregionen har ändå växt betydligt långsammare än Stockholm under de senaste åren. Helt enligt skolboken avspeglas det i kontorshyror och fastighetspriser som stigit mindre jämfört med i Stockholm.
Därför måste det finnas något annat än bara omvärldsmiljön som förklarar Wihlborgs framgång. Om vi bortser från slumpfaktorer så är en ledtråd att Wihlborgs hållit sig konsekvent till sin affärsidé och strategi sedan bolaget kopplades loss från just Fabege våren 2005.
Fokus har hela tiden legat på kontor och lättare industrilokaler i Malmö, Helsingborg och Lund. Fastigheter med begränsade utvecklingsmöjligheter har sålts av och pengarna har investerats där avkastningsmöjligheterna varit bättre. Därutöver har Wihlborgs utvecklat egna lönsamma projekt i en lagom hög takt för att inte riskera att stå med tomma lokaler som enbart kostar pengar. En viktig anledning till framgången är det långsiktiga och vid den tiden modiga beslut som togs för snart femton år sedan att utveckla Dockanområdet som nu har blivit ett av Malmös mest attraktiva kontorsdistrikt.
Wihlborgs ledning har dessutom karakteriserats av stor kontinuitet och ett konsekvent ledarskap. Spektakulära affärer som skapar stora tidningsrubriker har det varit ont om. I stället har bolaget gnetat på med sin väl inarbetade strategi.
I Wihlborgs Öresundsstrategi ingår också att investera i Köpenhamn. Så här långt handlar det dock om ett förhållandevis litet bestånd. Detta speglar också konsekvensen i företagets strategi. Analytiker och journalister ställer ofta frågan om inte bolaget tänker köpa mer i Köpenhamn. Säkerligen har vd Anders Jarl och hans kollegor dessutom fått en mängd propåer från olika mäklarföretag under årens lopp. Men bolaget har inte fallit för de ibland spekulativa lockropen, utan i stället hävdat att det stora steget in i Danmark får vänta tills marknadsutsikterna är de rätta.
Det senaste viktiga beslutet som långsiktigt kan komma att visa sig strategiskt helt rätt är köpet av de delar av Ideon som ägdes av Ikano. Förhoppningsvis får Rapidus anledning att återkomma till detta vid ett annat tillfälle. Så här långt nöjer vi oss med att konstatera att Wihlborgs strategi historiskt fungerat mycket bra.
Detta trots att en del kanske vill hävda att bolaget egentligen är på fel plats i Sverige för att vara riktigt intressant.