måndag 21 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Roskildefestivalen investerar i dansk mobilteknik

|  ,
|  

Årets Roskildefestival betyder affärer för batteriteknikbolaget Getvolt från Köpenhamn som tar fram laddningslösningar för mobiltelefoner på campingplatser. Med tre miljoner i startkapital har verksamheten på kort tid växt till att sysselsätta 15 anställda.

Förutom affärsänglar har även Roskildefestivalen satsat 600.000 danska kronor i Getvolt, som totalt har tagit in tre miljoner danska kronor genom en kombination av riskkapital och lån.

Affärsidén är enkel: antalet smartphones växer och det gör också behovet att ladda dem på festivaler som den i Roskilde där det inte finns någon stickkontakt runt hörnet. Det behovet täcker Gevolt, som startade som ett projekt på Danmarks Tekniske Universitet.

Grundartrion har satt upp ett enkelt system med externa batterier som festivalbesökarna hämtar ut för en mindre summa. Batteriet kan sedan bytas ut under festivalens gång när det har laddats ur.

— De senaste åren skulle vi bevisa att konceptet fungerar. Nu ska vi bevisa att affärsmodellen också håller, säger medgrundaren Trygve Aabye Dam.

Åtskilliga festivaler i Danmark och utlandet har efterfrågat Gevolts produkter. Firman var precis på Jelling-festivalen och tekniken ska användas på Folkemødet på Bornholm, Hultsfredsfestivalen och Bråvalla festival i Norrköping. Därtill ska festivaler i Schweiz och England samt Ghana använda systemet.

— Vi ska säkert ut och ta in mer kapital för vi växer väldigt snabbt nu, Trygve Aabye Dam.

I fjol hade bolaget en campingvagn på Roskildefestivalen. I år ska tre containrar sättas upp på campingområdet som tar emot 100.000 deltagare och personal.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

Årets Roskildefestival betyder affärer för batteriteknikbolaget Getvolt från Köpenhamn som tar fram laddningslösningar för mobiltelefoner på campingplatser. Med tre miljoner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.


  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.

  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Starkt Beijer Ref trots kyliga tider

    Värme- och kylgrossisten Beijer Ref visar en stark tillväxt i både omsättning och resultat för det första kvartalet 2025. Aktien sticker på börsen efter torsdagens rapport.