söndag 14 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Stöldskydd från LTH når marknaden

TamperSeal lanserar sin larmprodukt mot butikssnatterier i samband med en mässa i San Diego nästa vecka. Vd Mats Johnsson räknar med att omsätta fem miljoner kronor nästa år på tekniken, som är baserad på forskning vid Lunds tekniska högskola. 

Samtidigt inleder TamperSeal en fyra månader lång pilotstudie av sin larmprodukt i en svensk butik hos en större elektronikkedja. Målet är att mäta om stöldfrekvensen minskar och försäljningen ökar jämfört med andra butiker inom kedjan.

— Vi testar på dyrare varor med hög stöldbenägenhet, såsom Ipads, avancerade mobiltelefoner och kameror. Dessa kan med hjälp av vår produkt placeras ute i butiken istället för bakom disk, säger Mats Johnsson.

Företagets produkt består av ett helomslutande sigill som varan, och dess tradtitionella stöldlarm, placeras i. En sensorenhet inuti sigillet känner av ifall förpackningen bryts och lufttrycket inuti ändras. Därefter larmas personalen med information om var stöldförsöket äger rum.

TamperSeal sysselsätter ett tiotal personer i Halmstad och Lund. Bolaget har 13 delägare, där styrelseledamoten Per Anders Bendt är den största. Totalt har företaget fått 7,7 miljoner kronor från investerare sedan starten 2010.

Med lanseringen inbokad räknar Mats Johnsson med att omsätta fem miljoner kronor under 2014.

— Lanseringen börjar i Sverige och Norden. Därefter är vår ambition USA-marknaden. Under mässan i San Diego hoppas vi förstås få kontakt med amerikanska slutkunder, säger Mats Johnsson.

Vibeke Hjalmers

TamperSeal lanserar sin larmprodukt mot butikssnatterier i samband med en mässa i San Diego nästa vecka. Vd Mats Johnsson räknar […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Spotlight startar nyhetssajt

    Spotlight lanserar en nyhetssajt som bevakar bolag och tillgångar som är noterade på företagets egen aktiemarknad. Vid rodret sitter en Rapidus-veteran, tidigare chefredaktör Niclas Lindstrand.

  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 


  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 

  • Tullkaos drabbar skånska företag

    Trumps handelskrig skapar stor osäkerhet bland skånska företag. USA hotar nu med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.

  • Nanobolagen – var är investerarna?

    I EU vill politikerna stärka den europeiska halvledarindustrin, men investerarna lyser med sin frånvaro. Rapidus har pratat med tre onoterade framtidsbolag i nanostaden Lund.

  • Okända sensorbolaget växlar upp…

    Det profiltunga sensorbolaget Waltero tog nyligen in drygt 31 miljoner kronor i en nyemission. Så här ska pengarna användas till positivt kassaflöde.

  • Veberöd är Sveriges första smarta by 

    Veberöd i Lunds kommun kallas för Sveriges första smarta by. I åtta år har byn attraherat företag, akademin och investeringar till sin forskarby, som använder byn som en testbädd för digital landsbygdsutveckling.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Move By Bike tar sig ur krisen

    Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.