måndag 21 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Stöldskydd från LTH når marknaden

TamperSeal lanserar sin larmprodukt mot butikssnatterier i samband med en mässa i San Diego nästa vecka. Vd Mats Johnsson räknar med att omsätta fem miljoner kronor nästa år på tekniken, som är baserad på forskning vid Lunds tekniska högskola. 

Samtidigt inleder TamperSeal en fyra månader lång pilotstudie av sin larmprodukt i en svensk butik hos en större elektronikkedja. Målet är att mäta om stöldfrekvensen minskar och försäljningen ökar jämfört med andra butiker inom kedjan.

— Vi testar på dyrare varor med hög stöldbenägenhet, såsom Ipads, avancerade mobiltelefoner och kameror. Dessa kan med hjälp av vår produkt placeras ute i butiken istället för bakom disk, säger Mats Johnsson.

Företagets produkt består av ett helomslutande sigill som varan, och dess tradtitionella stöldlarm, placeras i. En sensorenhet inuti sigillet känner av ifall förpackningen bryts och lufttrycket inuti ändras. Därefter larmas personalen med information om var stöldförsöket äger rum.

TamperSeal sysselsätter ett tiotal personer i Halmstad och Lund. Bolaget har 13 delägare, där styrelseledamoten Per Anders Bendt är den största. Totalt har företaget fått 7,7 miljoner kronor från investerare sedan starten 2010.

Med lanseringen inbokad räknar Mats Johnsson med att omsätta fem miljoner kronor under 2014.

— Lanseringen börjar i Sverige och Norden. Därefter är vår ambition USA-marknaden. Under mässan i San Diego hoppas vi förstås få kontakt med amerikanska slutkunder, säger Mats Johnsson.

Vibeke Hjalmers

TamperSeal lanserar sin larmprodukt mot butikssnatterier i samband med en mässa i San Diego nästa vecka. Vd Mats Johnsson räknar […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.


  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Ny vd i krisande Move By Bike

    Malmöbolaget Move By Bikes rekonstruktion förlängdes nyligen ytterligare. Nu blir Fredrik Videlycka permanent vd på efter att ha haft rollen som interim. Han siktar på att komma ur rekonstruktionen redan innan sommaren.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.