TamperSeal lanserar sin larmprodukt mot butikssnatterier i samband med en mässa i San Diego nästa vecka. Vd Mats Johnsson räknar med att omsätta fem miljoner kronor nästa år på tekniken, som är baserad på forskning vid Lunds tekniska högskola.
Samtidigt inleder TamperSeal en fyra månader lång pilotstudie av sin larmprodukt i en svensk butik hos en större elektronikkedja. Målet är att mäta om stöldfrekvensen minskar och försäljningen ökar jämfört med andra butiker inom kedjan.
— Vi testar på dyrare varor med hög stöldbenägenhet, såsom Ipads, avancerade mobiltelefoner och kameror. Dessa kan med hjälp av vår produkt placeras ute i butiken istället för bakom disk, säger Mats Johnsson.
Företagets produkt består av ett helomslutande sigill som varan, och dess tradtitionella stöldlarm, placeras i. En sensorenhet inuti sigillet känner av ifall förpackningen bryts och lufttrycket inuti ändras. Därefter larmas personalen med information om var stöldförsöket äger rum.
TamperSeal sysselsätter ett tiotal personer i Halmstad och Lund. Bolaget har 13 delägare, där styrelseledamoten Per Anders Bendt är den största. Totalt har företaget fått 7,7 miljoner kronor från investerare sedan starten 2010.
Med lanseringen inbokad räknar Mats Johnsson med att omsätta fem miljoner kronor under 2014.
— Lanseringen börjar i Sverige och Norden. Därefter är vår ambition USA-marknaden. Under mässan i San Diego hoppas vi förstås få kontakt med amerikanska slutkunder, säger Mats Johnsson.
Vibeke Hjalmers