onsdag 2 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Touch-gränssnitt från Malmö lockar näthandlare

Knappt hade näthandlarna anpassats för mobiltelefoner förrän surfplattorna gjorde sitt intåg. Med ett patentsökt drag and drop-gränssnitt riktat just mot surfplattor har nystartade Malmöbolaget Shoplogiq väckt intresse bland flera stora spelare inom konfektionsbranschen.

Shoplogiq mjukvara är utvecklad för att slå mynt av den väldigt snabba tillväxten av surfplattor där antalet avslutade affärer per enhet generellt ligger högre än på pc och mobiltelefoner, enligt siffror från analysbolaget eMarketer. Bolaget har utvecklat en mjukvara som skapar en layout för webbsidor, där besökarna drar varor de är intresserade av till sin kundkorg.

Syftet är att skapa en bättre shoppingupplevelse och uppmuntra till fler spontanköp, ett område där e-handeln fortfarande ligger långt efter den traditionella handeln. Mjukvaran gör det exempelvis enkelt att skapa hela utstyrslar som besökaren med en fingerrörelse drar till sin korg. Väl där kommer frågor om färg och storlekar. På liknande sätt kan livsmedelsbutiker presentera måltider som i ett svep dras till kundvagnen varpå kunden enkelt kan plocka bort de varor som redan finns i kylskåpet.

— Vi för långt gångna samtal med ett par stora svenska, en amerikansk och en indisk spelare. Inom två månader ska vi sluta vårt första avtal, säger Shoplogiqs utvecklingschef Stefan Mumm, med förflutet som medgrundare till kommunikationsbyrån First Flight Communication.

Shoplogiq ska enbart sälja licenser och support till mjukvaran. Stefan Mumm uppskattar att bolaget ska nå en omsättning på 5-10 miljoner kronor under 2014.

Med i styrelsen sitter bland andra Stefans Mumms bror Bjarne Mumm, med ett förflutet som vd på Åhléns, samt Roland Persson med bakgrund i Intentia. Verksamheten sysselsätter i dagsläget tre fulltidstjänster.

Joel Lyth

Knappt hade näthandlarna anpassats för mobiltelefoner förrän surfplattorna gjorde sitt intåg. Med ett patentsökt drag and drop-gränssnitt riktat just mot […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.