Malmöbaserade Tacticus har växt till att omsätta runt 80 miljoner kronor på konsulttjänster kring affärssystem och beslutsstöd. Under 2013 ska bolaget anställa ytterligare 15 personer, med Microsoftmjukvaran Sharepoint som nytt affärsområde. Bland de första kunderna finns industrikoncernen Trelleborg.
Tacticus är sedan tidigare nischade på industrikunder och kopplingarna mellan exempelvis affärssystemen och logistiken i produktionen. Bland kunderna finns Lantmännen, Alfa Laval, Thule, Sandvik och SKF.
Sharepoint blir nu ett fjärde affärsområde jämte utveckling inom QlikTechs beslutsstöd QlikView, affärssystemen Dynamics AX från Microsoft och Infor M3 från amerikanska Infor.
— Fokus blir på Sharepoint-funktioner nära verksamhetsstyrningen, exempelvis för att sprida nyckeltal och annan affärskritisk information till berörda personer, säger Tacticus vd Stefan Fleron.
Bland de första uppdragsgivarna finns Trelleborg , som använder Sharepoint för att kunna dela information mellan dotterbolag runt om i världen.
Tacticus sysselsätter i dag drygt 60 personer, varav ett 50-tal i Malmö och resten vid kontoren i Göteborg, Halmstad och Stockholm. Än så länge arbetar bara tre personer specifikt med Sharepoint men bolaget planerar att anställa ytterligare 15 personer under året inom samtliga affärsområden. Bland konkurrenterna finns CGI och Evry.
Omsättningen ökade med runt 25 procent 2012 till cirka 80 miljoner kronor med hälsosam vinst uppger Stefan Fleron. Tacticus ägs till knappt hälften av personalen men kontrolleras av styrelseledamoten och huvudägaren Martin Wiklund. Styrelseordförande är Cardos tidigare koncernchef Lennart Nilsson.
Erik Olausson